Ondanks ingestelde poortvrijgaven zijn apparaten in het thuisnetwerk van de FRITZ!Box, bijvoorbeeld een NAS-systeem of een webserver of een server voor onderhoud op afstand, niet toegankelijk vanuit het internet.
Voer de hier beschreven stappen achterelkaar uit. Controleer na elke stap of het probleem is opgelost.
Opmerking:De instructies voor de configuratie en informatie over de functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.
Apparaten in het thuisnetwerk van de FRITZ!Box zijn alleen toegankelijk als de FRITZ!Box een IPv6- of IPv4-adres heeft dat in het internet bereikbaar is en als het apparaat waarmee toegang moet worden verkregen dit IP-adres kan bereiken.
Of de FRITZ!Box een IP-adres heeft dat in het internet bereikbaar is en of het apparaat dit IP-adres kan bereiken, kun je uitzoeken met behulp van de handleiding Internetbereikbaarheid van de FRITZ!Box controleren.
Opmerking:Als je MyFRITZ! gebruikt, kun je de IP-adressen van je FRITZ!Box ook als je niet thuis bent controleren in het apparaatoverzicht van je MyFRITZ!-account op myfritz.net onder ‘FRITZ!Box-informatie en toegangsopties’.
De volgende stap is alleen nodig als het apparaat of serverdienst de benodigde poorten zelfstandig in de FRITZ!Box instelt via PCP (Port Control Protocol) of UPnP (Universal Plug and Play):
Opmerking:Bij het gebruik van PCP en UPnP is het mogelijk dat de FRITZ!Box niet alle noodzakelijke poorten kan openen, omdat die al in gebruik zijn door andere apparaten of toepassingen. Daarom is het aan te raden in het geval van een fout de vrijgaven handmatig in te stellen.
Ook bij statische vrijgaven kan de FRITZ!Box niet altijd de gewenste poorten openen, bijvoorbeeld omdat de internetprovider de afzonderlijke poorten niet vrijgeeft:
Je hebt vanuit het internet geen toegang tot apparaten in het thuisnetwerk als het ouderlijk toezicht de internettoegang van het apparaat beperkt. Zorg daarom dat toegang tot het internet is toegestaan voor de betreffende apparaten:
De volgende stap is alleen nodig als je vanuit het internet toegang wilt hebben tot bestanden en printers in het thuisnetwerk en je internetprovider de daarbij gebruikte TCP- en UDP-poorten 139 en 445 niet blokkeert:
Belangrijk:Om veiligheidsredenen blokkeren de FRITZ!Box en een aantal internetproviders (bijvoorbeeld in het kabelnetwerk en het mobiele netwerk) de toegang vanuit het internet tot de poorten die worden gebruikt om bestanden en printers te delen (‘NetBIOS-filter’). Schakel de NetBIOS-filter van de FRITZ!Box daarom alleen uit als er op elk apparaat een firewall is ingesteld.
Wanneer de serverdienst of toepassing is geïnstalleerd op een apparaat met een eigen firewall (bijv. Windows Firewall), moet de firewall ook worden ingesteld:
De FRITZ!Box is nu volledig ingesteld, zodat de FRITZ!Box of de apparaten of serverdiensten in het thuisnetwerk toegankelijk zijn vanuit het internet. Als het probleem blijft optreden, kunnen onder andere onjuiste instellingen of fouten van de toepassing in kwestie of het apparaat in kwestie de oorzaak zijn.