Ondanks ingestelde poortvrijgaven zijn apparaten in het thuisnetwerk van de FRITZ!Box, bijvoorbeeld een NAS-systeem of een webserver of een server voor onderhoud op afstand, niet toegankelijk vanuit het internet.
Voer de hier beschreven stappen achterelkaar uit. Controleer na elke stap of het probleem is opgelost.
Apparaten in het thuisnetwerk van de FRITZ!Box zijn alleen toegankelijk als de FRITZ!Box een IPv6- of IPv4-adres heeft dat in het internet bereikbaar is en als het apparaat waarmee toegang moet worden verkregen dit IP-adres kan bereiken.
Of de FRITZ!Box een IP-adres heeft dat in het internet bereikbaar is en of het apparaat dit IP-adres kan bereiken, kun je uitzoeken met behulp van de handleiding Internetbereikbaarheid van de FRITZ!Box controleren.
Opmerking:Als je MyFRITZ! gebruikt, kun je de IP-adressen van je FRITZ!Box ook als je niet thuis bent controleren in het apparaatoverzicht van je MyFRITZ!-account op myfritz.net onder ‘FRITZ!Box-informatie en toegangsopties’.
De volgende stap is alleen nodig als het apparaat of serverdienst de benodigde poorten zelfstandig in de FRITZ!Box instelt via PCP (Port Control Protocol) of UPnP (Universal Plug and Play):
Opmerking:Als in de FRITZ!Box geen statische poortvrijgaven zijn ingesteld voor een apparaat of een toepassing, kunnen andere apparaten of toepassingen in sommige gevallen de benodigde poortvrijgaven via PCP of UPnP voor zichzelf instellen.
De FRITZ!Box kan niet altijd de gewenste poorten openen, bijvoorbeeld omdat de internetprovider de gewenste poort niet heeft vrijgegeven of omdat de poort al is toegewezen aan een ander apparaat:
Je hebt vanuit het internet geen toegang tot apparaten in het thuisnetwerk als het ouderlijk toezicht de internettoegang van het apparaat beperkt. Zorg daarom dat toegang tot het internet is toegestaan voor de betreffende apparaten:
De volgende stap is alleen nodig als je vanuit het internet toegang wilt hebben tot bestanden en printers in het thuisnetwerk en je internetprovider de daarbij gebruikte TCP- en UDP-poorten 139 en 445 niet blokkeert:
Belangrijk:Om veiligheidsredenen blokkeren de FRITZ!Box en een aantal internetproviders (bijvoorbeeld in het kabelnetwerk en het mobiele netwerk) de toegang vanuit het internet tot de poorten die worden gebruikt om bestanden en printers te delen (‘NetBIOS-filter’). Schakel de NetBIOS-filter van de FRITZ!Box daarom alleen uit als er op elk apparaat een firewall is ingesteld.
Wanneer de serverdienst of toepassing is geïnstalleerd op een apparaat met een eigen firewall (bijv. Windows Firewall), moet de firewall ook worden ingesteld:
De FRITZ!Box is nu volledig ingesteld, zodat de FRITZ!Box of de apparaten of serverdiensten in het thuisnetwerk toegankelijk zijn vanuit het internet. Als het probleem blijft optreden, kunnen onder andere onjuiste instellingen of fouten van de toepassing in kwestie of het apparaat in kwestie de oorzaak zijn.