Ondanks geconfigureerde port forwardingregels zijn apparaten in het thuisnetwerk van de FRITZ!Box, bijvoorbeeld een NAS-systeem of een webserver of een server voor onderhoud op afstand, niet toegankelijk vanuit het internet.
Voer de hier beschreven stappen achterelkaar uit. Controleer na elke stap of het probleem is opgelost.
Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.
Apparaten in het thuisnetwerk van de FRITZ!Box zijn alleen toegankelijk als de FRITZ!Box een IPv6- of IPv4-adres heeft dat in het internet bereikbaar is en als het apparaat waarmee toegang moet worden verkregen dit IP-adres kan bereiken.
Voor IPv4-internettoegang moet de FRITZ!Box van de internetprovider een openbaar IPv4-adres krijgen. Als de FRITZ!Box een privaat IPv4-adres krijgt toegewezen, is toegang via IPv4 niet mogelijk.
Of de FRITZ!Box een openbaar of een privaat IPv4-adres heeft, kun je uitzoeken met behulp van de handleiding Adresbereik bepalen van het IPv4-adres van de internetverbinding.
Voor IPv6-internettoegang moeten zowel de FRITZ!Box als het apparaat waarmee de FRITZ!Box wordt benaderd, via IPv6 zijn verbonden met internet. Als alleen de FRITZ!Box een IPv6-adres krijgt toegewezen, het apparaat echter niet via IPv6 met internet is verbonden, is IPv6-toegang niet mogelijk.
Of de FRITZ!Box via IPv6 is verbonden met het internet kun je opzoeken in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box in het menu "Internet > Onlinemonitor".
Of het apparaat waarmee de FRITZ!Box wordt benaderd, via IPv6 met het internet is verbonden, kun je testen door op het apparaat www.test-ipv6.com of www.ipv6-test.com te openen.
De volgende stap is alleen nodig als het apparaat of serverdienst de benodigde poorten zelfstandig in de FRITZ!Box configureert via PCP (Port Control Protocol) of UPnP (Universal Plug and Play):
Opmerking:Als in de FRITZ!Box geen statische port forwardingregels zijn geconfigureerd voor een apparaat of een toepassing, kunnen andere apparaten of toepassingen in sommige gevallen de benodigde port forwardingregels via PCP of UPnP voor zichzelf configureren.
De FRITZ!Box kan niet altijd de gewenste poorten openen, bijvoorbeeld omdat dezelfde poort al is toegewezen aan een ander apparaat, bijvoorbeeld bij automatische port forwarding via PCP of omdat de internetprovider de gewenste poort niet heeft vrijgegeven:
Je hebt via internet geen toegang tot apparaten in het thuisnetwerk als het ouderlijk toezicht van de FRITZ!Box de internettoegang van het apparaat beperkt. Zorg daarom dat toegang tot internet is toegestaan voor de betreffende apparaten:
De volgende stap is alleen nodig als je vanuit het internet toegang wilt hebben tot bestanden en printers in het thuisnetwerk en je internetprovider de daarbij gebruikte TCP- en UDP-poorten 139 en 445 niet blokkeert:
Belangrijk:Om veiligheidsredenen blokkeren de FRITZ!Box en een aantal internetproviders (bijvoorbeeld in het kabelnetwerk en het mobiele netwerk) de toegang vanuit het internet tot de poorten die worden gebruikt om bestanden en printers te delen ("NetBIOS-filter"). Schakel de NetBIOS-filter van de FRITZ!Box daarom alleen uit als er op elk apparaat een firewall is geconfigureerd.
Wanneer de serverdienst of toepassing is geïnstalleerd op een apparaat met een eigen firewall (bijv. Windows Firewall), moet de firewall ook worden geconfigureerd:
De FRITZ!Box is nu volledig geconfigureerd, zodat de FRITZ!Box of de apparaten of serverdiensten in het thuisnetwerk toegankelijk zijn vanuit het internet. Als het probleem blijft optreden, kunnen onder andere onjuiste instellingen of fouten van de toepassing in kwestie of het apparaat in kwestie de oorzaak zijn.