De gegevenssnelheid die de FRITZ!Box in de gebruikersinterface aangeeft voor het mobiele netwerk, is aanzienlijk lager dan de snelheid die de mobiele provider garandeert.
Belangrijk:Op veel locaties is het niet mogelijk de overeengekomen gegevenssnelheid volledig te bereiken. Daarom zeggen providers van mobiele netwerken dat ze snelheden aanbieden tot een bepaalde waarde ("tot").
Voer de hier beschreven stappen achterelkaar uit. Controleer na elke stap of het probleem is opgelost.
Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.
Door installatie van het meest recente FRITZ!OS is je FRITZ!Box compatibel met de meest recente techniek voor het mobiele netwerk, die wordt gebruikt in de radiocellen van mobiele providers:
Afhankelijk van de mobiele aanbieder en het abonnement kan het op sommige locaties met meerdere netwerkcellen noodzakelijk zijn om het gewenste type mobiele netwerk in de FRITZ!Box in te stellen:
Op locaties waar verschillende 4G-frequentiebanden beschikbaar zijn kun je de gegevenssnelheid van de verbinding met het mobiele netwerk mogelijk vergroten door een bepaalde 4G-frequentieband te selecteren. Als je de FRITZ!Box in het 4G-netwerk gebruikt, test dan verschillende 4G-frequentiebanden.
Opmerking:In Duitsland worden de 4G-frequentiebanden 2,6 GHz, 1,8 GHz en 800 MHz gebruikt. Niet alle frequentiebanden zijn beschikbaar op elke locatie en niet elke mobiele provider ondersteunt alle frequentiebanden.
Met de richthulp kun je de optimale plaats voor de FRITZ!Box bepalen en de mobiele antennes optimaal uitrichten:
Belangrijk:Als je de FRITZ!Box op een zolder of vensterbank plaatst, let dan op dat de toegestane bedrijfstemperatuur van 0° tot 40° Celsius niet wordt overschreden.
Als je de FRITZ!Box gebruikt op de rand van het dekkingsgebied van je mobiele provider (outdoordekking) of in een gebouw met een sterk afschermingseffect, zijn de twee meegeleverde mobiele antennes mogelijk niet voldoende voor optimale ontvangst. In dit geval kun je het zend- en ontvangstvermogen van de FRITZ!Box optimaliseren door een buitenantenne te gebruiken (bijvoorbeeld op je balkon of dak):
Je mobiele provider heeft de verbinding met het mobiele netwerk mogelijk afgeknepen als je een bepaald datalimiet hebt overschreden, of er is een storing bij je provider.