Gegevenssnelheid van mobiel netwerk is te laag

De gegevenssnelheid die de FRITZ!Box in de gebruikersinterface aangeeft voor het mobiele netwerk, is aanzienlijk lager dan de snelheid die de mobiele provider garandeert.

Oorzaak

  • De gegevenssnelheid van de verbinding met het mobiele netwerk hangt o.a. af van factoren zoals de afstand tot het basisstation voor mobiele communicatie en het afschermingseffect van de muren in huis, van nabijgelegen woningen en van bomen. Storm en andere gebruikers binnen dezelfde radiocel kunnen ook leiden tot een lagere gegevenssnelheid.

    Belangrijk:Op veel locaties is het niet mogelijk de overeengekomen gegevenssnelheid volledig te bereiken. Daarom zeggen providers van mobiele netwerken dat ze snelheden aanbieden tot een bepaalde waarde ("tot").

Voer de hier beschreven stappen achterelkaar uit. Controleer na elke stap of het probleem is opgelost.

Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.

1 Andere modemversie gebruiken

De softwareversie voor de geïntegreerde mobiele modem van de FRITZ!Box wordt met elke versie van FRITZ!OS steeds verder ontwikkeld om onder alle omstandigheden optimale verbindingen met het mobiele netwerk tot stand te brengen. In sommige gevallen kan het toch voorkomen dat de FRITZ!Box met bepaalde versies een hogere gegevenssnelheid kan bereiken. Test daarom de meest recente en de vorige modemversie:

Meest recente FRITZ!OS gebruiken

De modemversie maakt deel uit van de FRITZ!OS. Controleer of de FRITZ!Box het meest recente FRITZ!OS en dus ook de recente modemversie gebruikt:

  1. Installeer op de FRITZ!Box het meest recente FRITZ!OS.

Vorige modemversie gebruiken

Als het probleem zich voordoet met de meest recente modemversie (bijvoorbeeld na een FRITZ!OS-update), test dan de modemversie van het vorige FRITZ!OS:

  1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Internet".
  2. Klik in het menu "Internet" op "LTE-informatie".
  3. Klik op het tabblad "Ontvangst".
  4. Schakel de optie "Vorige softwareversie gebruiken voor de geïntegreerde mobiele modem" in. Als de optie niet beschikbaar is, wordt op het gebruikte FRITZ!Box-model altijd de meest recente softwareversie gebruikt.
  5. Klik op "Instelling toepassen" om de instellingen op te slaan.
  6. De FRITZ!Box schakelt nu de vorige modemversie in en herinitialiseert de mobiele modem. Vervolgens probeert de FRITZ!Box opnieuw een verbinding tot stand te brengen met het mobiele netwerk.

2 Frequentieband selecteren

Op locaties waar verschillende 4G-frequentiebanden beschikbaar zijn kun je de gegevenssnelheid van de verbinding met het mobiele netwerk mogelijk vergroten door een bepaalde 4G-frequentieband te selecteren:

Opmerking:In Duitsland worden de 4G-frequentiebanden 2,6 GHz, 1,8 GHz en 800 MHz gebruikt. Niet alle frequentiebanden zijn beschikbaar op elke locatie en niet elke mobiele provider ondersteunt alle frequentiebanden.

  1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Internet".
  2. Klik in het menu "Internet" op "Toegangsgegevens".
  3. Klik op het tabblad "Internettoegang" en daar op het tabblad "Mobiel netwerk".
  4. Schakel bij "LTE-frequentieband" de optie "Handmatig" in, schakel alle frequentiebanden uit, behalve "2,6 GHz / band 7".
  5. Klik op "Toepassen" om de instellingen op te slaan.
  6. Als de FRITZ!Box een verbinding met het mobiele netwerk tot stand kan brengen met de geselecteerde frequentieband:
    1. Klik op "Internet" en vervolgens op "LTE-informatie".
    2. Klik op het tabblad "Mobiel netwerk".
    3. Controleer welke snelheid wordt aangegeven op de regel "Gegevenssnelheid".
  7. Herhaal stappen 2 - 6 met de frequentiebanden "1,8 GHz / band 3" en "800 MHz / band 20" en gebruik de frequentieband waarin de FRITZ!Box de hoogste gegevenssnelheid bereikt.

3 FRITZ!Box optimaal plaatsen

Met de richthulp kun je de optimale plaats voor de FRITZ!Box bepalen en de mobiele antennes optimaal uitrichten:

  1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Internet".
  2. Klik in het menu "Internet" op "LTE-informatie".
  3. Klik op het tabblad "Ontvangst".
  4. Klik op de knop "Uitlijnhulp starten".
    • Nu wordt de huidige signaalsterkte van de antennes weergegeven via de leds van de FRITZ!Box (in vijf niveaus) en in de gebruikersinterface.
  5. Kies voor de FRITZ!Box een plaats waar de signaalsterkte zo hoog mogelijk is. Let daarbij op de volgende aanwijzingen:
    1. Lijn de antennes van de FRITZ!Box indien mogelijk in een hoek van 90° ten opzichte van elkaar uit. Plaats bijvoorbeeld een antenne verticaal en de andere horizontaal.
    2. Plaats de FRITZ!Box indien mogelijk zo dicht mogelijk bij een buitenmuur. Als je weet waar de radiocel van je provider is, plaats je de FRITZ!Box tegen de buitenmuur die naar de radiocel is gericht.

      Belangrijk:Als je de FRITZ!Box op een zolder of vensterbank plaatst, let dan op dat de toegestane bedrijfstemperatuur van 0° tot 40° Celsius niet wordt overschreden.

    3. Plaats de FRITZ!Box niet in de buurt van obstakels, interferentie- en warmtebronnen en ongeveer een meter boven de grond.
    4. Plaats de FRITZ!Box niet in een hoek van de kamer.

4 Buitenantenne aansluiten

Als je de FRITZ!Box gebruikt op de rand van het dekkingsgebied van je mobiele provider (outdoordekking) of in een gebouw met een sterk afschermingseffect, zijn de twee meegeleverde mobiele antennes mogelijk niet voldoende voor optimale ontvangst. In dit geval kun je het zend- en ontvangstvermogen van de FRITZ!Box optimaliseren door een buitenantenne te gebruiken (bijvoorbeeld op je balkon of dak):

5 Contact met provider opnemen

Je mobiele provider heeft de verbinding met het mobiele netwerk mogelijk afgeknepen als je een bepaald datalimiet hebt overschreden, of er is een storing bij je provider.

  1. Neem contact op met je mobiele provider om de verbinding met het mobiele netwerk te laten controleren.