De gegevenssnelheid die de FRITZ!Box in de gebruikersinterface aangeeft voor het mobiele netwerk, is aanzienlijk lager dan de snelheid die de mobiele provider garandeert.
Belangrijk:Op veel locaties is het niet mogelijk de overeengekomen gegevenssnelheid volledig te bereiken. Daarom zeggen providers van mobiele netwerken dat ze snelheden aanbieden tot een bepaalde waarde ("tot").
Voer de hier beschreven stappen achterelkaar uit. Controleer na elke stap of het probleem is opgelost.
Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.
De softwareversie voor de geïntegreerde mobiele modem van de FRITZ!Box wordt met elke versie van FRITZ!OS steeds verder ontwikkeld om onder alle omstandigheden optimale verbindingen met het mobiele netwerk tot stand te brengen. In sommige gevallen kan het toch voorkomen dat de FRITZ!Box met bepaalde versies een hogere gegevenssnelheid kan bereiken. Test daarom de meest recente en de vorige modemversie:
De modemversie maakt deel uit van de FRITZ!OS. Controleer of de FRITZ!Box het meest recente FRITZ!OS en dus ook de recente modemversie gebruikt:
Als het probleem zich voordoet met de meest recente modemversie (bijvoorbeeld na een FRITZ!OS-update), test dan de modemversie van het vorige FRITZ!OS:
Op locaties waar verschillende 4G-frequentiebanden beschikbaar zijn kun je de gegevenssnelheid van de verbinding met het mobiele netwerk mogelijk vergroten door een bepaalde 4G-frequentieband te selecteren:
Opmerking:In Duitsland worden de 4G-frequentiebanden 2,6 GHz, 1,8 GHz en 800 MHz gebruikt. Niet alle frequentiebanden zijn beschikbaar op elke locatie en niet elke mobiele provider ondersteunt alle frequentiebanden.
Met de richthulp kun je de optimale plaats voor de FRITZ!Box bepalen en de mobiele antennes optimaal uitrichten:
Belangrijk:Als je de FRITZ!Box op een zolder of vensterbank plaatst, let dan op dat de toegestane bedrijfstemperatuur van 0° tot 40° Celsius niet wordt overschreden.
Als je de FRITZ!Box gebruikt op de rand van het dekkingsgebied van je mobiele provider (outdoordekking) of in een gebouw met een sterk afschermingseffect, zijn de twee meegeleverde mobiele antennes mogelijk niet voldoende voor optimale ontvangst. In dit geval kun je het zend- en ontvangstvermogen van de FRITZ!Box optimaliseren door een buitenantenne te gebruiken (bijvoorbeeld op je balkon of dak):
Je mobiele provider heeft de verbinding met het mobiele netwerk mogelijk afgeknepen als je een bepaald datalimiet hebt overschreden, of er is een storing bij je provider.