Het lukt niet om een Zigbee-appaat, bijvoorbeeld IKEA Trådfri of Philips Hue-lamp, aan te melden bij de FRITZ!Box. Het apparaat wordt niet in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box weergegeven in het menu "Smarthome".
Onjuiste instellingen van het smarthomeapparaat kunnen het aanmelden verhinderen. Zet het apparaat daarom terug naar de fabrieksinstellingen, bijvoorbeeld via een bijbehorende app of een fabrikant-specifieke aan-uitcombinatie. Informatie over de werkwijze vind je in de handleiding van het apparaat of op de website van de fabrikant:
Opmerking:IKEA-lampen worden bijvoorbeeld naar de fabrieksinstellingen teruggezet door het licht via de hoofdschakelaar 6 keer in en uit te schakelen.
Hoe je te werk moet gaan om smarthomeapparaten aan te melden is afhankelijk van de fabrikant van het apparaat in kwestie. Sommige smarthomeapparaten worden aangemeld door middel van het serienummer van het apparaat, bijvoorbeeld ledlampen van Philips Hue. Andere smarthomeapparaten worden aangemeld door een specifieke installatiecode en het MAC-adres in te voeren, bijvoorbeeld smarthomeapparaten van Bosch. Het serienummer, de installatiecode en het MAC-adres vind je in de handleiding of op het apparaat zelf. Het MAC-adres wordt soms ook aangegeven met "EUI64" of "EUI-64" (64-Bit Extended Unique Identifier).