Je hebt de FRITZ!Box aangesloten op een kabel- of DSL-modem en het internet is traag? ✔ Zo los je het probleem op.
De internetverbinding van computers, smartphones en andere apparaten die met de FRITZ!Box zijn verbonden is erg traag. Daardoor worden bijvoorbeeld websites erg traag geladen, duurt het lang om bestanden te downloaden en worden videostreams niet goed weergegeven of onderbroken.
In dit geval brengt de FRITZ!Box de verbinding met het internet tot stand via een extra glasvezel- of kabelmodem, of gebruikt de FRITZ!Box een bestaande internetverbinding in het netwerk.
Voer de hier beschreven maatregelen na elkaar uit. Controleer na elke maatregel of het probleem is opgelost.
Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.
De router (upstreamrouter) of modem die voor de FRITZ!Box is aangesloten werkt mogelijk niet goed, bijvoorbeeld vanwege een fout die af en toe optreedt:
Opmerking:Het kan enkele minuten duren voordat de modem of router opnieuw wordt opgestart. Tijdens het opnieuw opstarten heb je geen toegang tot internet.
De volgende maatregel is alleen noodzakelijk als je internetprovider snelheden van meer dan 100 Mbit/s garandeert:
De volgende maatregel is alleen noodzakelijk als je internetprovider snelheden van meer dan 100 Mbit/s garandeert:
Op internetaansluitingen met snelheden van 1 Gbit/s en meer kan de maximale doorvoercapaciteit niet worden bereikt als de gereserveerde bandbreedte voor het thuisnetwerk is ingeschakeld.
De volgende maatregel is alleen noodzakelijk als Wi-Fi-verbindingen met de FRITZ!Box of een Mesh Repeater duidelijk langzamer zijn dan de Wi-Fi-snelheid die kan worden bereikt met de FRITZ!Box:
Een computer heeft alleen toegang tot internet als alle internetaanvragen van de computer worden doorgestuurd naar de FRITZ!Box. Als de computer zijn IP-instellingen automatisch van de FRITZ!Box verkrijgt via DHCP, krijgt de computer ook automatisch een Standaardgateway (IP-adres van de FRITZ!Box).
De configuratie van meerdere standaardgateways is niet toegestaan en veroorzaakt fouten. Controleer daarom of er op de computer maar één standaardgateway is geconfigureerd:
Opmerking:Opmerking voor netwerkexperts: Standaardgateways die zijn vereist voor routering naar een ander IP-netwerk, kunnen worden vervangen door een statische route. In Windows-help vind je informatie over het configureren van statische routes.
VPN-verbindingen en toepassingen die de internettoegang monitoren of regelen, zoals bijvoorbeeld firewalls, virusscanners, filters van het ouderlijk toezicht, of programma's die afzonderlijke internettoepassingen prioriteren, kunnen de snelheid van de internettoegang verlagen.
de FRITZ!Box en de daarmee verbonden apparaten brengen nu snelst mogelijke internetverbinding tot stand. Andere oorzaken voor een te trage internettoegang kunnen het afknijpen van de snelheid door de internetprovider zijn, storingen bij de internetprovider of fouten van de modem of router die voor de FRITZ!Box is aangesloten.