Je hebt de FRITZ!Box aangesloten op een glasvezel- of kabelmodem en het internet is traag? ✔ Zo los je het probleem op.
De internetverbinding van computers, smartphones en andere apparaten die met de FRITZ!Box zijn verbonden is erg traag. Daardoor worden bijvoorbeeld websites erg traag geladen, duurt het lang om bestanden te downloaden en worden videostreams niet goed weergegeven of onderbroken.
In dit geval brengt de FRITZ!Box de verbinding met het internet tot stand via een extra glasvezel- of kabelmodem, of gebruikt de FRITZ!Box een bestaande internetverbinding in het netwerk.
Voer de hier beschreven stappen achterelkaar uit. Controleer na elke stap of het probleem is opgelost.
Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.
De router (upstreamrouter) of modem die voor de FRITZ!Box is aangesloten werkt mogelijk niet goed, bijvoorbeeld vanwege een fout die af en toe optreedt:
Opmerking:Het kan enkele minuten duren voordat de modem of router opnieuw wordt opgestart. Tijdens het opnieuw opstarten heb je geen toegang tot het internet.
De volgende stap is alleen nodig als je internetprovider snelheden van meer dan 100 Mbit/s garandeert:
De volgende stap is alleen nodig als je internetprovider snelheden van meer dan 100 Mbit/s garandeert:
Op internetaansluitingen met snelheden van 1 Gbit/s en meer kan de maximale gegevenssnelheid niet worden bereikt als de gereserveerde bandbreedte voor het thuisnetwerk is ingeschakeld.
De volgende stap is alleen nodig als Wi-Fi-verbindingen met de FRITZ!Box of een Mesh Repeater merkbaar langzamer zijn dan de Wi-Fi-snelheid die kan worden bereikt met de FRITZ!Box:
Een computer heeft alleen toegang tot het internet als alle internetaanvragen van de computer worden doorgestuurd naar de FRITZ!Box. Als de computer de IP-instellingen via DHCP automatisch ophaalt bij de FRITZ!Box, krijgt de computer ook automatisch een standaardgateway (IP-adres van de FRITZ!Box).
De configuratie van meerdere standaardgateways is niet toegestaan en veroorzaakt fouten. Controleer daarom of er op de computer maar één standaardgateway is geconfigureerd:
Opmerking:Opmerking voor netwerkexperts: Standaardgateways die zijn vereist voor routering naar een ander IP-netwerk, kunnen worden vervangen door een statische route. In Windows-help vind je informatie over het configureren van statische routes.
VPN-verbindingen en toepassingen die de internettoegang monitoren of regelen, zoals bijvoorbeeld firewalls, virusscanners, filters van het ouderlijk toezicht, of programma's die afzonderlijke internettoepassingen prioriteren, kunnen de snelheid van de internettoegang verlagen.
Als de internetverbinding nog steeds te traag is, heeft de internetprovider een storing, knijpt de provider de internetverbinding af of de modem/ router voor de FRITZ!Box werkt niet juist. Test daarom de snelheid van de internetverbinding rechtstreeks bij de modem/router.