De powerlineverbinding tussen twee of meer FRITZ!Powerline-apparaten wordt tot stand gebracht met een lage gegevenssnelheid. Daardoor worden bijvoorbeeld websites erg traag geladen, duurt het lang om bestanden te downloaden en worden videostreams niet goed weergegeven of onderbroken.
Een lage gegevenssnelheid in een powerlinenetwerk wordt meestal veroorzaakt door storende factoren in het elektriciteitsnet in huis. Hieronder leggen we uit hoe je een hardwaredefect van je FRITZ!Powerline-apparaat kunt uitsluiten en hoe je je powerlinenetwerk kunt optimaliseren.
Controleer of je FRITZ!Powerline-apparaten goed werken in een testomgeving:
Als één van de weergegeven gegevenssnelheden ten minste 250 Mbit/s bedraagt, werken de FRITZ!Powerline-apparaten naar behoren.
Als de powerlineverbinding wordt beïnvloed door interferentiefactoren, houd dan rekening met de volgende aanwijzingen om interferentiefactoren tot een minimum te beperken:
Mogelijke interferentiebronnen zijn bijvoorbeeld schakelende voedingen, dimmers, halogeensystemen, energiespaarlampen, lopende elektromotoren (bijvoorbeeld van de koelkast, keukenmachine, wasdroger, wasmachine, stofzuiger of boormachine).
Als de snelheid van de powerlineverbinding met deze stappen niet voldoende kan worden verbeterd, is de oorzaak te wijten aan het elektriciteitsnet in huis en kan niet verder worden beïnvloed door de FRITZ!Powerline-apparaten.