Slechte spraakkwaliteit tijdens telefoonverbindingen

Tijdens telefoongesprekken treedt soms of altijd een van de volgende storingen op:

  • Tijdens telefoongesprekken treden storingen op zoals echo, uitval, vertraging of sterke storende geluiden.
  • Tijdens het bellen is een sterk en storend ruizen te horen.
  • De stem van een of beide gespreksdeelnemers klinkt vervormd of haperig.

Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.

Voer de hier beschreven maatregelen na elkaar uit. Controleer na elke maatregel of het probleem is opgelost.

1 Meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box installeren

  1. Installeer op de FRITZ!Box het meest recente FRITZ!OS.

2 FRITZ!Box opnieuw opstarten

  1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "System".
  2. Klik in het menu "System" op "Backup".
  3. Klik op het tabblad "Restart".
  4. Klik op de knop "Restart".

3 DSL-verbinding op fouten controleren

Een slechte DSL-verbinding heeft het grootste effect op realtime-transmissies zoals internettelefonie. Met name het uploaden wordt negatief beïnvloed, en dus de kwaliteit van de spraakgegevens die worden overgebracht naar de partij die wordt gebeld. Controleer daarom of de kwaliteit van de DSL-verbinding voldoende is voor internetgesprekken:

  1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Internet".
  2. Klik in het menu "Internet" op "DSL Information".
  3. Klik op het tabblad "DSL".
  4. Controleer bij "Error Counter" of tijdens een internetgesprek "Not Remediable Errors" (CRC) worden weergegeven voor de FRITZ!Box of de DSL-centrale.
  5. Als er geen fouten optreden, ga dan verder met de volgende maatregel. De signaalkwaliteit is voldoende voor internetgesprekken.

4 FRITZ!Box voor internettelefonie configureren

Snelheid van de aansluiting configureren

De volgende maatregel is alleen noodzakelijk als de FRITZ!Box niet rechtstreeks is aangesloten op de DSL-aansluiting:

Opmerking:Als je je FRITZ!Box gebruikt als DSL-router (standaard), dan bepaalt de FRITZ!Box deze waarden automatisch.

  1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Internet".
  2. Klik in het menu "Internet" op "Account Information".
  3. Klik op "Change connection settings".
  4. Voer bij "Connection Settings" in de invoervelden "Upstream" en "Downstream" de snelheidswaarden van je internetverbinding in.

    Voorbeeld:
    Voer 2000 in voor een upstream van 2 Mbit/s en 32000 voor een downstream van 32 Mbit/s.

  5. Klik op "Apply" om de instellingen op te slaan.

Prioriteringsregel voor internettelefonie instellen

  1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Internet".
  2. Klik in het menu "Internet" op "Filter".
  3. Klik op het tabblad "Prioritization".
  4. Controleer onder "Real-time Applications" of er een regel voor "Internet Telephony" is ingesteld.
  5. Als er geen regel is ingesteld, klik je op "New Rule".
  6. Selecteer uit de vervolgkeuzelijst de optie "All devices" (standaardwaarde) als netwerkapparaat.
  7. Selecteer uit de vervolgkeuzelijst "Enter the network application:" de optie "Internet telephony".
  8. Klik op "OK" om de instellingen op te slaan.

Andere toepassingen configureren

Toepassingen zoals filesharingprogramma's of onlinegames brengen veel parallelle internetverbindingen tot stand. De functie "Traffic Shaping" van de FRITZ!Box waarborgt dat spraakgegevens prioritair zijn en gelijkmatig worden overgebracht, maar deze toepassingen kunnen storingen veroorzaken die om technische redenen slechts beperkt kunnen worden gecompenseerd. Daarom bieden veel toepassingen de volgende instelmogelijkheden:

  1. Verminder in de toepassing het toegestane aantal gelijktijdige verbindingen.
  2. Verminder in de toepassing de maximale beschikbare doorvoercapaciteit.
  3. Als je nog steeds storingen ervaart of als de toepassing deze instelmogelijkheden niet heeft, configureer je de toepassing als achtergrondtoepassing in de FRITZ!Box.

Met de functies voor echocompensatie en traffic shaping garandeert de FRITZ!Box een hoge spraakkwaliteit. Als je nog steeds echo, vertraging of korte uitval opmerkt, ligt de oorzaak bij de gebruikte telefoon, je internetprovider of telefonieprovider. De FRITZ!Box heeft hier geen invloed op.