Tijdens telefoongesprekken treedt soms of altijd een van de volgende storingen op:
Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.
Voer de hier beschreven maatregelen na elkaar uit. Controleer na elke maatregel of het probleem is opgelost.
De volgende maatregelen zijn alleen noodzakelijk als je een FRITZ!Fon gebruikt:
Met FRITZ!OS 6.0 werd ruisonderdrukking voor analoge vaste telefoonaansluitingen geïmplementeerd in de FRITZ!Box. Wanneer ruisonderdrukking is ingeschakeld, kan dit in sommige gevallen resulteren in slechtere spraakkwaliteit en/of volumeverschillen bij gesprekken via de analoge vaste telefoonaansluiting. Schakel deze functie bij wijze van test uit in de FRITZ!Box:
Opmerking:Je kunt de ruisonderdrukking weer inschakelen door #614*0*#91** in te voeren.
De volgende maatregelen zijn alleen noodzakelijk als je een of meer repeaters gebruikt om het DECT-bereik van de FRITZ!Box te vergroten en tijdens het bellen met draadloze telefoons storende geluiden te horen zijn:
De volgende maatregelen zijn alleen noodzakelijk als je de FRITZ!Box gebruikt op een ISDN-aansluiting en de stem van je gesprekspartner niet verstaanbaar is (sterk vervormd, robotstem, sterk kraken):
Opmerking:Je kunt HD-telefonie weer inschakelen met #962*1*.
Een slechte DSL-verbinding heeft het grootste effect op realtime-transmissies zoals internettelefonie. Met name het uploaden wordt negatief beïnvloed, en dus de kwaliteit van de spraakgegevens die worden overgebracht naar de partij die wordt gebeld. Controleer daarom of de kwaliteit van de DSL-verbinding voldoende is voor internetgesprekken:
Opmerking:Op een FRITZ!Fon zet je het belvolume lager als je tijdens een gesprek drukt op het pictogram "pijl omlaag" of "telefoonboek" op de bedienings- en navigatietoets.
De volgende maatregelen zijn alleen noodzakelijk als het probleem optreedt bij een FRITZ!Fon en je geen problemen met de spraakkwaliteit ondervindt wanneer je andere telefoons gebruikt:
De volgende maatregelen zijn alleen noodzakelijk als je met de FRITZ!Box telefoongesprekken via internettelefonie (VoIP) voert:
De volgende maatregel is alleen noodzakelijk als de FRITZ!Box niet rechtstreeks is aangesloten op de DSL-aansluiting:
Opmerking:Als je je FRITZ!Box gebruikt als DSL-router (standaard), dan bepaalt de FRITZ!Box deze waarden automatisch.
Voorbeeld:
Voer 2000 in voor een upstream van 2 Mbit/s en 32000 voor een downstream van 32 Mbit/s.
Toepassingen zoals filesharingprogramma's of onlinegames brengen veel parallelle internetverbindingen tot stand. De functie "Traffic Shaping" van de FRITZ!Box waarborgt dat spraakgegevens prioritair zijn en gelijkmatig worden overgebracht, maar deze toepassingen kunnen storingen veroorzaken die om technische redenen slechts beperkt kunnen worden gecompenseerd. Daarom bieden veel toepassingen de volgende instelmogelijkheden:
Met de functies voor echocompensatie en traffic shaping garandeert de FRITZ!Box een hoge spraakkwaliteit. Als je nog steeds echo, vertraging of korte uitval opmerkt, ligt de oorzaak bij de gebruikte telefoon, je internetprovider of telefonieprovider. De FRITZ!Box heeft hier geen invloed op.