Slechte spraakkwaliteit tijdens telefoonverbindingen

Tijdens het bellen treedt soms of altijd een van de volgende storingen op:

  • Tijdens het bellen treden storingen op zoals echo, uitval, vertraging of sterke storende geluiden.
  • Tijdens het bellen is een sterk en storend ruizen te horen.
  • De stem van een of beide gespreksdeelnemers klinkt vervormd of haperig.

Voer de hier beschreven stappen achterelkaar uit. Controleer na elke stap of het probleem is opgelost.

1 Meest recente software van de telefoon installeren

  1. Installeer de meest recente software op de telefoon.

2 HD-telefonie op de ISDN-aansluiting uitschakelen

De volgende stappen zijn alleen noodzakelijk als je de FRITZ!Box gebruikt op een ISDN-aansluiting en de stem van je gesprekspartner niet verstaanbaar is (sterk vervormd, robotstem, sterk kraken):

  1. Toets op de telefoon #962*2* in en druk op de beltoets (hoorn van de haak nemen).
  2. Hang na ca. 3 seconden weer op.

    Opmerking:Je kunt HD-telefonie weer inschakelen met #962*1*.

3 FRITZ!Box opnieuw opstarten

  1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Systeem".
  2. Klik in het menu "Systeem" op "Back-up".
  3. Klik op het tabblad "Opnieuw opstarten" ("Herstart").
  4. Klik op de knop "Opnieuw opstarten".

4 Belvolume lager zetten

  1. Zet het belvolume lager in de telefoon: druk tijdens een telefoongesprek op op het pictogram "pijl omlaag" of "telefoonboek" op de bedienings- en navigatietoets.

5 USB 3.0-apparaten van FRITZ!Box loskoppelen

Als je een FRITZ!Box met USB 3.0-ondersteuning gebruikt en er is een USB 3.0-apparaat aangesloten op de FRITZ!Box, kan het USB-apparaat in kwestie interferentie veroorzaken met de DECT-verbinding:

  1. Koppel bij wijze van test alle USB 3.0-apparaten los van de USB-poorten van de FRITZ!Box.
  2. Als het probleem nu niet meer optreedt, veroorzaakt een USB-apparaat interferentie op de draadloze verbinding. Verhelp de interferentie die wordt veroorzaakt door het USB-apparaat.

6 Draadloze telefoons bij de FRITZ!Box aanmelden

  1. Meld alle draadloze telefoons bij het basisstation van de FRITZ!Box aan en schakel andere basisstations uit.

7 Telefoon terugzetten naar fabrieksinstellingen en opnieuw aanmelden

De volgende stappen zijn alleen noodzakelijk als het probleem optreedt bij een FRITZ!Fon en je geen problemen met de spraakkwaliteit ondervindt bij gebruik van andere telefoons:

Telefoon naar fabrieksinstellingen terugzetten

  1. Druk bij de telefoon op de toets "Menu".
  2. Ga naar het menu "Instellingen" en druk op "OK".
  3. "Terugzetten" > "OK" > "OK"

Telefoon verwijderen

  1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Telefonie".
  2. Klik in het menu "Telefonie" op "Telefoonapparaten" ("Randapparatuur").
  3. Klik op de knop (Verwijderen) om de telefoon in kwestie te verwijderen.

FRITZ!Box opnieuw opstarten

  1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Systeem".
  2. Klik in het menu "Systeem" op "Back-up".
  3. Klik op het tabblad "Opnieuw opstarten" ("Herstart").
  4. Klik op de knop "Opnieuw opstarten".

Telefoon opnieuw aanmelden

8 FRITZ!Box voor internettelefonie configureren

De volgende stappen zijn alleen nodig als je met de FRITZ!Box via internettelefonie (VoIP) belt:

Snelheid van de aansluiting configureren

De volgende stap is alleen nodig als de FRITZ!Box niet rechtstreeks is aangesloten op de DSL-aansluiting:

Opmerking:Als je je FRITZ!Box gebruikt als DSL-router (standaard), dan bepaalt de FRITZ!Box deze waarden automatisch.

  1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Internet".
  2. Klik in het menu "Internet" op "Toegangsgegevens".
  3. Klik op "Verbindingsinstellingen wijzigen".
  4. Voer bij "Verbindingsinstellingen" in de invoervelden "Downstream" en Upstream" de snelheidswaarden van de internetverbinding in voor het ontvangen (download) en verzenden (upload) van gegevens in Mbit/s. Als de invoervelden niet beschikbaar zijn, worden de snelheden automatisch gevonden. In dit geval kunnen de waarden niet worden aangepast.
  5. Klik op "Toepassen" om de instellingen op te slaan.

Prioriteringsregel voor internettelefonie instellen

  1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Internet".
  2. Klik in het menu "Internet" op "Filters".
  3. Klik op het tabblad "Prioriteren".
  4. Controleer onder "Realtimetoepassingen" of er een regel voor "Internettelefonie" is ingesteld.
  5. Als er geen regel is ingesteld, klik dan op "Nieuwe regel".
  6. Selecteer uit de vervolgkeuzelijst de optie "Alle apparaten" (standaardwaarde) als netwerkapparaat.
  7. Selecteer uit de vervolgkeuzelijst "Geef de netwerktoepassing aan:" de optie "Internettelefonie".
  8. Klik op "Toepassen" om de instellingen op te slaan.

Andere toepassingen configureren

Toepassingen zoals filesharingprogramma's of onlinegames brengen veel parallelle internetverbindingen tot stand. De functie "Traffic Shaping" van de FRITZ!Box waarborgt dat spraakgegevens prioritair zijn en gelijkmatig worden overgebracht, maar deze toepassingen kunnen storingen veroorzaken die om technische redenen slechts beperkt kunnen worden gecompenseerd. Daarom bieden veel toepassingen de volgende instelmogelijkheden:

  1. Verminder in de toepassing het toegestane aantal gelijktijdige verbindingen.
  2. Verminder in de toepassing de maximale beschikbare gegevenssnelheid.
  3. Als er nog steeds storingen zijn of als de toepassing deze instelmogelijkheden niet heeft, configureer dan de toepassing als achtergrondtoepassing in de FRITZ!Box.

Met de functies voor echocompensatie en traffic shaping garandeert de FRITZ!Box een hoge spraakkwaliteit. Als je nog steeds echo, vertraging of korte uitval opmerkt, ligt de oorzaak bij je internetprovider of telefonieprovider. De FRITZ!Box heeft hierop geen invloed.