De doorvoercapaciteit die de FRITZ!Box in de gebruikersinterface weergeeft, is aanzienlijk lager dan de DSL-snelheid die de DSL-provider garandeert.
Belangrijk:Op veel DSL-verbindingen kan de overeengekomen doorvoercapaciteit niet volledig worden bereikt. Daarom zeggen DSL-providers dat ze DSL-snelheden aanbieden tot een bepaalde waarde ("tot").
Voer de hier beschreven maatregelen na elkaar uit. Controleer na elke maatregel of het probleem is opgelost.
Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.
De DSL-provider stelt voor elke DSL-aansluiting een maximaal haalbare doorvoercapaciteit in. De werkelijk haalbare snelheid op je DSL-aansluiting kan niet meer bedragen dan de maximale doorvoercapaciteit:
Fouten in de bekabeling worden vaak over het hoofd gezien en kunnen de DSL-doorvoercapaciteit aanzienlijk verminderen. Controleer daarom de bekabeling in huis:
Stel de storingsongevoeligheid ("Interference Resistance") in op "maximum performance", omdat andere instellingen de DSL-doorvoercapaciteit kunnen verlagen:
De DSL-versie van de FRITZ!Box wordt met elke versie van FRITZ!OS steeds verder ontwikkeld om onder alle omstandigheden optimale DSL-verbindingen tot stand te brengen. In een enkel geval (bijvoorbeeld DSL-aansluitingen met verouderde DSLAM) kan het voorkomen dat de FRITZ!Box alleen een probleemloze DSL-verbinding tot stand kan brengen met bepaalde DSL-versies. Test daarom de recente en de vorige DSL-versie:
De DSL-versie maakt deel uit van FRITZ!OS. Controleer of de FRITZ!Box het meest recente FRITZ!OS en dus ook de huidige DSL-versie gebruikt:
Als het probleem optreedt met de recente DSL-versie (bijvoorbeeld na een FRITZ!OS-update), test dan de DSL-versie van het vorige FRITZ!OS:
De vorige DSL-versie wordt nu ingeschakeld en de FRITZ!Box wordt vervolgens opnieuw opgestart. Het opnieuw opstarten duurt ongeveer twee minuten.
Op veel DSL-aansluitingen kan de met de DSL-provider overeengekomen maximale doorvoercapaciteit niet volledig worden bereikt. Om erachter te komen of de door de FRITZ!Box bereikte doorvoercapaciteit wordt beperkt door de aansluiting of door een storing, controleer je de doorvoercapaciteit met een andere DSL-modem:
LET OP!Er zijn mogelijk kosten verbonden aan de controle. Vraag naar de voorwaarden bij je provider!