Hoewel het apparaat (bijvoorbeeld een computer met FRITZ!VPN) een VPN-verbinding tot stand brengt met een FRITZ!Box op afstand, is het niet mogelijk om vanaf het apparaat in het netwerk op afstand apparaten, gedeelde bestanden en printers of andere diensten te benaderen. Pings naar apparaten in het netwerk op afstand worden niet beantwoord.
Voer de hier beschreven stappen achterelkaar uit. Controleer na elke stap of het probleem is opgelost.
Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.
Er is geen betrouwbare VPN-communicatie mogelijk als er voor een LAN- of een draadloze netwerkadapter van de computer een IP-adres is geconfigureerd uit het IP-netwerk van de FRITZ!Box op afstand. De VPN-communicatie kan zelfs worden verstoord, als de netwerkadapter helemaal niet wordt gebruikt.
Voorbeeld:
Als de FRITZ!Box op afstand gebruikmaakt van het IP-netwerk 192.168.178.1 (subnetmasker 255.255.255.0), dan mag je geen enkele netwerkadapter een IP-adres toewijzen uit het bereik 192.168.178.xxx.
Schakel bi de computer alle netwerkadapters uit die een IP-adres gebruiken uit het IP-netwerk van de FRITZ!Box op afstand:
De VPN-verbinding kan mogelijk tijdelijk niet goed tot stand worden gebracht als gevolg van een fout van de FRITZ!Box of de internetverbinding van de FRITZ!Box. Start de FRITZ!Box daarom opnieuw op, zodat deze de firewall opnieuw initialiseert en de internetverbinding opnieuw tot stand brengt:
Als je de VPN-verbinding tot stand brengt met het programma FRITZ!VPN, is de gegevensuitwisseling via de VPN-verbinding niet mogelijk als onjuiste of ongeschikte IP-adressen zijn ingevoerd tijdens het aanmaken van de VPN-instellingen. Dit is bijvoorbeeld het geval als:
Om de fouten in de VPN-instellingen te corrigeren moet je de verbinding opnieuw configureren: