Hoewel de VPN-verbinding tussen twee FRITZ!Boxen (LAN-LAN-koppeling) tot stand wordt gebracht, kunnen computers en andere apparaten in het netwerk van de ene FRITZ!Box geen apparaten, gedeelde bestanden en printers en andere diensten benaderen in het netwerk van de andere FRITZ!Box. Pings naar apparaten in het netwerk op afstand worden niet beantwoord.
Voer de hier beschreven stappen achterelkaar uit. Controleer na elke stap of het probleem is opgelost.
Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.
Als er in de FRITZ!Boxen statische IP-routes zijn geconfigureerd die elk verwijzen naar het IP-netwerk van de andere FRITZ!Box, dan is er geen betrouwbare VPN-communicatie mogelijk.
Verwijder dergelijke IP-routes in beide FRITZ!Boxen:
Voorbeeld:
De FRITZ!Box op afstand gebruikt het IP-adres 192.168.10.1 met het subnetmasker 255.255.255.0. Dit betekent dat er geen statische IP-route actief mag zijn voor het IP-netwerk 192.168.10.0.
De VPN-verbinding kan mogelijk tijdelijk niet goed tot stand worden gebracht als gevolg van een fout van de FRITZ!Box of de internetverbinding van de FRITZ!Box. Start de FRITZ!Box daarom opnieuw op, zodat deze de firewall opnieuw initialiseert en de internetverbinding opnieuw tot stand brengt:
Om ervan verzekerd te zijn dat het apparaat altijd de juiste IP-instellingen gebruikt, moet je ervoor zorgen dat het apparaat automatisch de IP-instellingen ophaalt bij de FRITZ!Box (dit is de standaardinstelling van de meeste apparaten):
Als je tijdens het configureren van de VPN-verbinding als "destination network" het IP-adres (xxx.xxx.xxx.1) van de FRITZ!Box op afstand hebt ingevoerd in plaats van het IP-netwerk (xxx.xxx.xxx.0) ervan, heb je via de VPN-verbinding alleen toegang tot de FRITZ!Box op afstand zelf.
Voorbeeld:
een FRITZ!Box gebruikt het IP-adres 192.168.10.1 met het subnetmasker 255.255.255.0. Het IP-netwerk van deze FRITZ!Box is dus 192.168.10.0.
Configureer de VPN-verbinding opnieuw om uit te sluiten dat de IP-instellingen of andere VPN-instellingen in één van de twee FRITZ!Boxen onjuist zijn: