Het is niet of niet meer mogelijk om toegang te krijgen tot opslag (NAS) van de FRITZ!Box die is geconfigureerd als netwerkstation. Wanneer de computer wordt gestart of wanneer je probeert om een netwerkstation toe te wijzen aan een USB-opslagmedium dat is aangesloten op de FRITZ!Box, wordt een van de volgende foutmeldingen weergegeven:
Voer de hier beschreven maatregelen na elkaar uit. Controleer na elke maatregel of het probleem is opgelost.
Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.
Voor toegang tot de opslag (NAS) van de FRITZ!Box is het netwerkprotocol SMB1 noodzakelijk. Omdat Apple de ondersteuning voor SMB 1 in macOS 10.15 (Catalina) heeft verwijderd, is SMB-toegang tot de opslag (NAS) van de FRITZ!Box niet meer mogelijk met macOS 10.15 of nieuwer.
Gebruik daarom http://fritz.nas of het FTP-protocol met bijvoorbeeld Cyberduck voor toegang tot de opslag.
Voor toegang tot de inhoud van de opslag (NAS) heb je een gebruikersaccount met een gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Configureer daarom een FRITZ!Box-gebruiker in de FRITZ!Box:
In de fabrieksinstellingen is de FRITZ!Box al beveiligd met een wachtwoord. Als je de wachtwoordbeveiliging van de FRITZ!Box hebt uitgeschakeld, schakel deze dan weer in:
Windows maakt onderscheid tussen verschillende netwerktypen en wijzigt de firewallinstellingen afhankelijk van of een netwerk is geconfigureerd als privénetwerk (thuisnetwerk), bedrijfsnetwerk of openbaar netwerk. Bij openbare netwerken zijn gedeelde bestanden en printers niet toegankelijk.
Zorg er daarom voor dat je computer is geconfigureerd voor een verbinding met een privénetwerk:
Vanaf Windows 10 versie 1709 wordt het netwerkprotocol SMB1, dat noodzakelijk is voor toegang tot de opslag (NAS) van de FRITZ!Box, niet meer standaard geïnstalleerd. Zorg er daarom voor dat de ondersteuning voor SMB1 op je computer is geïnstalleerd:
Vaak mislukt de toegang tot opslag (NAS), omdat de toegangsrechten voor NAS-inhoud zijn gewijzigd in de FRITZ!Box nadat het netwerkstation is geconfigureerd. Wijs daarom het netwerkstation opnieuw toe:
Nu kun je de Opslag (NAS) van de FRITZ!Box benaderen.
Opmerking:Andere oorzaken voor het niet kunnen benaderen van de opslag (NAS) kunnen fouten van een beveiligingstoepassing of van het besturingssysteem zijn. Informatie over de configuratie verkrijg je van de fabrikant van de beveiligingssoftware of het besturingssysteem, raadpleeg bijvoorbeeld de handleiding.