Per VPN (Virtual Private Network) verbind je je iPhone of iPad via een veilig versleutelde verbinding met je FRITZ!Box. Zo heb je met je Apple-apparaat ook onderweg toegang tot je FRITZ!Box en alle apparaten in je thuisnetwerk.
Daarnaast routeert het Apple-apparaat ook alle internetaanvragen via de VPN-verbinding naar je FRITZ!Box. Zo kun je in openbare Wi-Fi-hotspots gevoelige diensten zoals bijvoorbeeld e-mail of internetbankieren net zo veilig gebruiken als wanneer je thuis rechtstreeks via Wi-Fi met je FRITZ!Box bent verbonden.
Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.
Registreer de FRITZ!Box bij MyFRITZ!, zodat de FRITZ!Box op elk moment vanuit het internet bereikbaar is met een vast MyFRITZ!-adres:
Belangrijk:Als je geen e-mail hebt ontvangen, werd de e-mail geclassificeerd als ongewenste reclame (spam). Controleer in dit geval de spammap van je e-mailpostvak.
Beide zijden van een VPN-verbinding moeten IP-adressen uit verschillende IP-netwerken gebruiken. Zodra de iPhone of iPad een verbinding tot stand heeft gebracht met een router (bijvoorbeeld een andere FRITZ!Box) die hetzelfde IP-netwerk als je FRITZ!Box gebruikt, is het niet meer mogelijk te communiceren via VPN.
Opmerking:In de fabrieksinstellingen gebruiken alle FRITZ!Boxen het IP-netwerk 192.168.178.0.
Configureer in je FRITZ!Box een IP-adres dat anders is dan het IP-adres van de router waarmee je de FRITZ!Box wilt verbinden, bijvoorbeeld 192.168.10.1 (subnetmasker 255.255.255.0).
Configureer in de FRITZ!Box voor iedere VPN-verbinding een eigen gebruiker:
Opmerking:In de instellingen van de gebruiker kun je de VPN-instellingen op elk moment opvragen door bij "System > FRITZ!Box Users" op "Show VPN Settings" te klikken.
Afb.: VPN-verbinding configureren
Afb.: VPN-verbinding tot stand brengen
Afb.: De VPN-verbinding tot stand gebracht.