Telefoonboek van een onlineprovider gebruiken

In de FRITZ!Box kun je meerdere telefoonboeken aanmaken en vervolgens op elke FRITZ!Fon een afzonderlijk telefoonboek gebruiken. Je kunt nieuwe telefoonboeken opslaan in de FRITZ!Box of je kunt het telefoonboek gebruiken van een onlineprovider, bijvoorbeeld Google, Apple, 1&1, GMX of WEB.DE, een cardDAV-provider of een lokale CardDAV-server. Het telefoonboek in de FRITZ!Box wordt dan regelmatig gesynchroniseerd met het telefoonboek van de provider en hoeft niet dubbel te worden bijgehouden.

Voorwaarden/beperkingen

  • In het telefoonboek kunnen maximaal 1000 worden opgenomen. Als een telefoonboek echter meerdere honderden vermeldingen bevat, kan de reactiesnelheid van de gebruikersinterface bij het openen en het navigeren merkbaar trager zijn.
  • Aan onlinetelefoonboeken kunnen geen afbeeldingen van contactpersonen worden toegevoegd. Bij deze telefoonboeken worden de afbeeldingen weergegeven die in het onlinetelefoonboek zelf zijn toegewezen aan de contactpersonen.
  • Een telefoonboek van 1&1 kan alleen worden gebruikt als het bijbehorende e-mailadres is verbonden met een contract voor een DSL-aansluiting of het mobielenetwerk. Mailadressen van webhostingcontracten kunnen niet worden gebruikt.
  • Het is niet mogelijk onlinetelefoonboeken te configureren als de FRITZ!Box is geconfigureerd als Mesh Repeater en het telefoonboek van de Mesh Master overneemt. Configureer in dit geval het telefoonboek in de Mesh Master.

Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.

1 Telefoonboek configureren

De werkwijze is ervan afhankelijk bij welke onlineprovider het telefoonboek is ingesteld:

Google Contactpersonen als telefoonboek configureren

  1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Telefonie".
  2. Klik in het menu "Telefonie" op "Telefoonboek".
  3. Klik op de link "Nieuw telefoonboek".
  4. Voer een naam in voor het telefoonboek.
  5. Schakel de optie "Telefoonboek van een onlineaanbieder gebruiken" in.
  6. Selecteer uit de vervolgkeuzelijst de provider "Google".
  7. Selecteer onder "Telefoontoewijzing" de FRITZ!Fon waarmee je het telefoonboek wilt gebruiken.

    Opmerking:Je kunt de toewijzing altijd wijzigen in de telefoon zelf of in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box in de instellingen van de betreffende telefoon.

  8. Klik op "OK" en wacht tot het venster met de code voor het delen ("Vrijgavecode") wordt geopend.
  9. Kopieer de code voor het delen ("Vrijgavecode") en klik op "Start met delen" ("Vrijgave starten").
    • Er wordt een venster geopend om je aan te melden bij je Google-account.
  10. Voer het e-mailadres en wachtwoord in voor je Google-account en klik op "Inloggen".

    Opmerking:Als je in een webbrowser al bent aangemeld bij je account, kun je hier overschakelen naar een ander Google-account.

  11. Voer de code voor het delen ("Vrijgavecode") in en klik op "Volgende".
    • De FRITZ!Box vraagt nu toegang tot je contactpersonen aan.
  12. Klik op "Accepteren" of "Toegang toestaan".
  13. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "OK".
  14. Selecteer bij "Contactgroepen weergeven" de groepen die in het telefoonboek van de FRITZ!Box moeten worden weergegeven.
  15. Klik op "OK" om de instellingen op te slaan.

Apple-iCloud-contactpersonen als telefoonboek configureren

  1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Telefonie".
  2. Klik in het menu "Telefonie" op "Telefoonboek".
  3. Klik op de link "Nieuw telefoonboek".
  4. Voer een naam in voor het telefoonboek.
  5. Schakel de optie "Telefoonboek van een onlineaanbieder gebruiken" in.
  6. Selecteer uit de vervolgkeuzelijst de provider "iCloud (Apple)".
  7. Voer je Apple-ID en je app-specifieke wachtwoord in.
  8. Selecteer onder "Telefoontoewijzing" de FRITZ!Fon waarmee je het telefoonboek wilt gebruiken.

    Opmerking:Je kunt de toewijzing altijd wijzigen in de telefoon zelf of in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box in de instellingen van de betreffende telefoon.

  9. Klik op "OK" om de instellingen op te slaan.
    • Als de melding "Het bijwerken is geslaagd" wordt weergegeven, zijn de vermeldingen van het telefoonboek beschikbaar in de FRITZ!Box.

Telefoonboek van Telekom, 1&1, GMX of WEB.DE configureren

  1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Telefonie".
  2. Klik in het menu "Telefonie" op "Telefoonboek".
  3. Klik op de link "Nieuw telefoonboek".
  4. Voer een naam in voor het telefoonboek.
  5. Schakel de optie "Telefoonboek van een onlineaanbieder gebruiken" in.
  6. Selecteer uit de vervolgkeuzelijst je provider.
  7. Voer in het invoerveld "E-mailadres" het volledige e-mailadres in.
  8. Voer het wachtwoord van je e-mailaccount in.
  9. Selecteer onder "Telefoontoewijzing" de FRITZ!Fon waarmee je het telefoonboek wilt gebruiken.

    Opmerking:Je kunt de toewijzing altijd wijzigen in de telefoon zelf of in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box in de instellingen van de betreffende telefoon.

  10. Klik op "OK" om de instellingen op te slaan.
    • Als de melding "Het bijwerken is geslaagd" wordt weergegeven, zijn de gegevens van de contactpersonen uit het telefoonboek van de e-mailaccount beschikbaar in de FRITZ!Box.
  11. Klik op "Volgende" ("Verder").

Contactpersonen in het cardDAV-formaat als telefoonboek configureren

De CardDAV-server kan zich ook in het thuisnetwerk bevinden:

  1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Telefonie".
  2. Klik in het menu "Telefonie" op "Telefoonboek".
  3. Klik op de link "Nieuw telefoonboek".
  4. Voer een naam in voor het telefoonboek.
  5. Schakel de optie "Telefoonboek van een onlineaanbieder gebruiken" in.
  6. Selecteer uit de vervolgkeuzelijst de optie "CardDAV-aanbieder".
  7. Voer het adres van de cardDAV-server in. Omdat er alleen https-beveiligde servertoepassingen worden ondersteund, moet het adres beginnen met https://. Als de CardDAV-server in het thuisnetwerk is, moet het IP-adres van de CardDAV-server worden opgegeven, bijvoorbeeld https://192.168.178.25/carddav/user.
  8. Voer je gebruikersnaam en wachtwoord in.
  9. Selecteer onder "Telefoontoewijzing" de FRITZ!Fon waarmee je het telefoonboek wilt gebruiken.

    Opmerking:Je kunt de toewijzing altijd wijzigen in de telefoon zelf of in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box in de instellingen van de betreffende telefoon.

  10. Klik op "OK" om de instellingen op te slaan.
    • Als de melding "Het bijwerken is geslaagd" wordt weergegeven, zijn de vermeldingen van het telefoonboek beschikbaar in de FRITZ!Box.

2 Telefoonboek synchroniseren

Automatisch synchroniseren

Het telefoonboek in de FRITZ!Box wordt regelmatig gesynchroniseerd met het telefoonboek van het e-mailaccount. Automatische synchronisatie vindt elke 24 uur plaats, rond 0:00u. Tijdens de synchronisatie gebeurt het volgende:

  • Nieuwe telefoonboekvermeldingen die je hebt aangemaakt in de FRITZ!Box of op de website van je e-mailprovider, worden overgedragen naar het andere telefoonboek.
  • Wijzigingen die je hebt aangebracht aan telefoonboekvermeldingen in de FRITZ!Box of op de website van je e-mailprovider, worden overgedragen naar het andere telefoonboek.
  • Telefoonboekvermeldingen die je hebt gewist op de website van je e-mailprovider, worden ook gewist in de FRITZ!Box.
  • Alleen als je een Google-telefoonboek gebruikt: telefoonboekvermeldingen die je in de FRITZ!Box hebt gewist, worden ook gewist in het telefoonboek van je Google-account.

    Opmerking:Bij andere e-mailproviders kun je telefoonboekvermeldingen alleen rechtstreeks op de website van de provider wissen.

Handmatig synchroniseren

Als je telefoonboekvermeldingen hebt toegevoegd, gewijzigd of gewist, kun je het telefoonboek ook meteen synchroniseren:

  1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Telefonie".
  2. Klik in het menu "Telefonie" op "Telefoonboek".
  3. Ga naar het telefoonboek van je onlineprovider.
  4. Klik op de knop "Synchroniseren".