Met het programma FRITZ!VPN kan geen VPN-verbinding tot stand worden gebracht met de FRITZ!Box. In het journaal van FRITZ!VPN wordt mogelijk een van de volgende foutmeldingen weergegeven:
Voer de hier beschreven maatregelen na elkaar uit. Controleer na elke maatregel of het probleem is opgelost.
Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.
Om ervoor te zorgen dat FRITZ!VPN een VPN-verbinding met de FRITZ!Box tot stand kan brengen, moet de FRITZ!Box van de internetprovider een openbaar IPv4-adres krijgen. Als de FRITZ!Box alleen een privaat IPv4-adres krijgt toegewezen, is het niet mogelijk om een VPN-verbinding tot stand te brengen.
Of de FRITZ!Box een openbaar of een privaat IPv4-adres heeft, kun je uitzoeken met behulp van de handleiding Adresbereik bepalen van het IPv4-adres van de internetverbinding.
Als de VPN-verbinding af en toe niet tot stand kan worden gebracht, dan ligt dat mogelijk aan een storing van de MyFRITZ!-dienst. Controleer daarom of de FRITZ!Box op het tijdstip waarop werd gepoogd om een VPN-verbinding tot stand te brengen, met succes is aangemeld bij de MyFRITZ:
Voor de VPN-communicatie moeten de computer met FRITZ!VPN en de FRITZ!Box verschillende IP-netwerken gebruiken. Als de computer met FRITZ!VPN en de FRITZ!Box zich in hetzelfde IP-netwerk bevinden, moet je of de IP-instellingen aanpassen op de computer met FRITZ!VPN of het IP-netwerk aanpassen van de FRITZ!Box:
Voorbeeld:
In de fabrieksinstellingen gebruiken alle FRITZ!Boxen het IP-netwerk 192.168.178.0 (IP-adres 192.168.178.1, subnetmasker 255.255.255.0).
Is de computer met FRITZ!VPN verbonden met een FRITZ!Box en de lokale FRITZ!Box en de FRITZ!Box op afstand gebruiken het IP-netwerk 192.168.178.0, dan kunnen er geen VPN-verbindingen tot stand worden gebracht.
Als de computer met FRITZ!VPN het IP-adres 192.168.20.13 (subnetmasker 255.255.255.0) heeft, bevindt de computer zich in het IP-netwerk 192.168.20.0 en kan een VPN-verbinding tot stand brengen met de FRITZ!Box.
De FRITZ!Box gebruikt nu het nieuwe IP-netwerk. Configureer de VPN-verbinding in FRITZ!VPN en de FRITZ!Box opnieuw, zodat de computer met FRITZ!VPN een IP-adres uit het nieuwe IP-netwerk krijgt toegewezen nadat de VPN-verbinding tot stand is gebracht.
Als de computer met FRITZ!VPN wordt beveiligd door een firewall op de computer of upstream router, moet je in de firewall mogelijk de poorten openen en IP-protocollen inschakelen die noodzakelijk zijn voor FRITZ!VPN, voordat je een VPN-verbinding tot stand kunt brengen:
Het programma FRITZ!VPN kan momenteel niet worden gebruikt met de driver voor het mobiele netwerk van Windows 8 / 7 ("Mobile Broadband Driver") of Huawei ("HUAWEI Mobile Connect"). Als de internetverbinding tot stand wordt gebracht door een mobielenetwerkmodem of een dongel voor mobiel internet die deze driver gebruikt, dan kan FRITZ!VPN geen VPN-verbinding tot stand brengen.
Je kunt het programma FRITZ!VPN gebruiken als de mobielenetwerkmodem of dongel voor mobiel internet ook werkt zonder driver voor mobiele breedband:
Opmerking:Informatie over de gebruiksmogelijkheden van de mobielenetwerkmodem of dongel voor mobiel internet met andere drivers verkrijg je van de fabrikant, raadpleeg bijvoorbeeld de handleiding.
Als de VPN-verbinding helemaal niet tot stand kan worden gebracht, dan is de VPN-configuratie in FRITZ!VPN of de FRITZ!Box onjuist, bijvoorbeeld vanwege een typfout, een onjuist MyFRITZ!-adres of fouten tijdens het bewerken van de CFG-bestanden. Configureer de VPN-verbinding daarom opnieuw: