De DSL-verbinding van de FRITZ!Box wordt regelmatig verbroken en de Power/DSL-led knippert? ✔ Zo los je het probleem op.
De DSL-verbinding tussen de FRITZ!Box en de centrale van de DSL-provider wordt meerdere keren per dag verbroken. Gedurende deze tijd knippert de Power/DSL-led van de FRITZ!Box en blijft branden als de Internetverbinding opnieuw tot stand is gebracht.
Bij DSL-aansluitingen met een extra analoge telefoonaansluiting treedt dit probleem mogelijk bijzonder vaak op als een oproep aan het vaste nummer wordt aangenomen of een gesprek via de analoge telefoonaansluiting tot stand wordt gebracht.
In de Event Log van de FRITZ!Box wordt de volgende foutmelding weergegeven:
"DSL not responding (no DSL synchronization)
DSL synchronization starting (training)"
Voer de hier beschreven stappen achterelkaar uit. Controleer na elke stap of het probleem is opgelost.
Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.
Fouten in de bekabeling zijn vaak moeilijk te herkennen en blijven lang onopgemerkt. Controleer daarom de bekabeling in huis:
Sommige DSL-providers begrenzen meestal niet de doorvoercapaciteit van de DSL-verbinding (DSL syncrate), maar verlagen op IP-niveau de transmissiesnelheid tot de overeengekomen waarde. De FRITZ!Box brengt de DSL-verbinding daarom altijd tot stand met de hoogst mogelijke doorvoercapaciteit, waardoor de verbinding gevoeliger is voor storingen. Begrens daarom de DSL syncrate tot de overeengekomen waarde:
De DSL-versie van de FRITZ!Box wordt met elke versie van FRITZ!OS steeds verder ontwikkeld om onder alle omstandigheden optimale DSL-verbindingen tot stand te brengen. In een enkel geval (bijvoorbeeld DSL-aansluitingen met verouderde DSLAM) kan het voorkomen dat de FRITZ!Box alleen een stabiele DSL-verbinding tot stand kan brengen met bepaalde DSL-versies. Test daarom de recente en de vorige DSL-versie:
De DSL-versie maakt deel uit van FRITZ!OS. Controleer of de FRITZ!Box het meest recente FRITZ!OS en dus ook de huidige DSL-versie gebruikt:
Als het probleem optreedt met de recente DSL-versie (bijvoorbeeld na een FRITZ!OS-update), test dan de DSL-versie van het vorige FRITZ!OS:
Opmerking:Als het probleem met de vorige DSL-versie is opgelost, stellen wij het op prijs als je ons feedback stuurt via "Internet > DSL Information > Feedback".
Verhoog de storingsongevoeligheid van de DSL-verbinding, zodat de DSL-verbinding bij kortstondige storingen van de DSL-aansluiting niet meer of minder vaak wordt onderbroken:
Opmerking:Door de storingsongevoeligheid van de DSL-verbinding te verhogen kan de doorvoercapaciteit van de DSL-verbinding enigszins worden verlaagd.
Belangrijk:Als de regelaar te ver richting "maximum stability" wordt verschoven, kan mogelijk geen DSL-verbinding meer tot stand worden gebracht. Selecteer daarom niet meteen de instelling "maximum stability", maar bepaal de optimale instelling voor je DSL-aansluiting door de regelaar stapsgewijs te verplaatsen.
Mogelijk is de kabel die de FRITZ!Box met de DSL-aansluiting verbindt, beschadigd. Test daarom een andere DSL-kabel:
Opmerking:DSL-kabels kun je kopen in de speciaalzaak of bij ons bestellen via e-mail op zubehoer@avm.de of telefonisch onder +49 (0)30 39 00 44 15 (ma.-vr.9:00-17:00). Met behulp van de handleiding Toewijzing van kabels, adapters en poorten kunnen DSL-kabels ook zelf worden gemaakt.
Mogelijk is er een storing op je DSL-aansluiting. Omdat het controleren van de aansluiting door de DSL-provider lang kan duren, daarbij kosten kunnen ontstaan en uit onze ervaringen blijkt dat DSL-aansluitingen vaak storingen vertonen hoewel deze al door de provider zijn gecontroleerd, ga je als volgt te werk:
LET OP!Er zijn mogelijk kosten verbonden aan de controle. Vraag naar de voorwaarden bij je provider!