Sommige of alle computers, smartphones of andere apparaten die met de FRITZ!Box zijn verbonden, hebben geen toegang tot het internet als de FRITZ!Box de internetverbinding via een extra glasvezelmodem tot stand brengt.
Op de apparaten wordt mogelijk een van de volgende meldingen weergegeven:
Voer de hier beschreven stappen achterelkaar uit. Controleer na elke stap of het probleem is opgelost.
Opmerking:Het kan enkele minuten duren voordat de modem opnieuw wordt opgestart. Tijdens het opnieuw opstarten hebt u geen toegang tot het internet.
Opmerking:De instellingen van de FRITZ!Box blijven daarbij behouden. Het opnieuw opstarten duurt ca. 2 minuten. Gedurende deze tijd heb je geen toegang tot de FRITZ!Box.
De router werkt mogelijk niet goed of de internettoegang heeft toegangsgegevens of een VLAN-id nodig en kan daarom niet met de FRITZ!Box worden gebruikt. Test daarom of je toegang tot het internet hebt als je de modem rechtstreeks op een computer aansluit.
Belangrijk:Als er alleen internettoegang mogelijk is met toegangsgegevens of een VLAN-id, kan de FRITZ!Box niet rechtstreeks op de glasvezelmodem worden gebruikt, maar alleen achter een andere router.
In de fabrieksinstellingen wijst de FRITZ!Box per DHCP automatisch de juiste IP-instellingen toe aan alle apparaten. Als je de DHCP-server van de FRITZ!Box hebt uitgeschakeld, schakel deze dan weer in:
Opmerking:In de fabrieksinstellingen gebruikt de FRITZ!Box het IP-adres 192.168.178.1 (subnetmasker 255.255.255.0) en wijst IP-adressen toe van xxx.20 tot xxx.200.
Om er zeker van te zijn dat het apparaat altijd de juiste IP-instellingen gebruikt, moet je ervoor zorgen dat het apparaat automatisch de IP-instellingen ophaalt bij de FRITZ!Box (dit is de standaardinstelling van de meeste apparaten):
In de fabrieksinstellingen gebruikt de FRITZ!Box de DNS-server van de internetprovider om de namen van internetadressen om te zetten. Als je in de FRITZ!Box andere DNS-servers hebt geconfigureerd, schakel dan de DNS-server van de internetprovider weer in:
Belangrijk:Als het menu "Toegangstype" of "Toegangsgegevens" niet wordt weergegeven, configureert je kabelprovider de DNS-servers automatisch op de juiste wijze.
De volgende stap is alleen nodig als er op het apparaat firewallsoftware is geïnstalleerd: