De VPN-verbinding tussen twee FRITZ!Box-netwerken wordt niet tot stand gebracht. In de lijst met gebeurtenissen van de FRITZ!Box die probeert om de VPN-verbinding tot stand te brengen, wordt mogelijk een van de volgende foutmeldingen weergegeven:
Voer de hier beschreven stappen achterelkaar uit. Controleer na elke stap of het probleem is opgelost.
Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.
Er kan alleen een VPN-verbinding tussen twee FRITZ!Boxen tot stand worden gebracht, als ten minste één van beide FRITZ!Boxen een IPv6- of IPv4-adres heeft dat in het internet bereikbaar is. Als beide FRITZ!Boxen een uitsluitend privaat IPv4-adres hebben, is het niet mogelijk VPN-verbindingen tot stand te brengen.
Of de FRITZ!Boxen een in het internet bereikbaar IP-adres hebben, kun je uitzoeken met behulp van de handleiding Internetbereikbaarheid van de FRITZ!Box controleren.
Opmerking:Als je MyFRITZ! gebruikt, kun je de IP-adressen van je FRITZ!Boxen ook als je niet thuis bent controleren in het apparaatoverzicht van je MyFRITZ!-account op myfritz.net onder "FRITZ!Box-informatie en toegangsopties".
Om ervoor te zorgen dat de FRITZ!Box op afstand altijd bereikbaar is, configureer je deze zodanig dat de internetverbinding permanent blijft gehandhaafd:
Als de VPN-verbinding af en toe niet tot stand kan worden gebracht, ligt dat mogelijk aan een storing van de MyFRITZ!-dienst. Controleer daarom of de FRITZ!Box waarmee de VPN-verbinding tot stand moet worden gebracht, op het tijdstip waarop werd geprobeerd om een VPN-verbinding tot stand te brengen, kon worden aangemeld bij de MyFRITZ!- dienst:
Als je twee FRITZ!Box-netwerken hebt verbonden via IPSec (LAN-LAN-koppeling), controleer dan het MyFRITZ!-adres van de FRITZ!Box op afstand:
Opmerking:Het MyFRITZ!-adres wordt weergegeven in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op afstand onder "Internet > MyFRITZ!-account" bij "MyFRITZ! Internet Access".
Als je twee FRITZ!Box-netwerken hebt verbonden via IPSec en maar één van beide FRITZ!Boxen een openbaar IP-adres heeft, mag de optie "Permanente VPN-verbinding" alleen worden ingeschakeld in de FRITZ!Box met het private IP-adres:
Deze sectie is alleen van toepassing als de VPN-verbinding af en toe niet tot stand kan worden gebracht en de melding "IKE-Error 0x2020" wordt weergegeven in de lijst met gebeurtenissen van een van de FRITZ!Boxen:
Bij zware belasting van één van de beide FRITZ!Boxen terwijl de VPN-verbinding tot stand wordt gebracht (bijvoorbeeld als er grote hoeveelheden gegevens worden gekopieerd naar FRITZ!NAS), kan het synchroniseren van de VPN-wachtwoorden (preshared keys) mislukken, waardoor de VPN-verbinding niet tot stand kan worden gebracht.
Probeer in dit geval op een later tijdstip toegang te krijgen tot de gedeelde bestanden of diensten in het FRITZ!Box-netwerk op afstand. De VPN-verbinding wordt automatisch hersteld zodra er een query wordt verzonden vanuit het netwerk van een FRITZ!Box naar een apparaat in het netwerk van de andere FRITZ!Box.
Als de VPN-verbinding helemaal niet tot stand kan worden gebracht, zijn de VPN-instellingen in één van de FRITZ!Boxen of in beide FRITZ!Boxen onjuist. Configureer de VPN-verbinding daarom opnieuw: