De VPN-verbinding tussen twee FRITZ!Box-netwerken wordt niet tot stand gebracht. In de Event Log van de FRITZ!Box die probeert om de VPN-verbinding tot stand te brengen, wordt mogelijk een van de volgende foutmeldingen weergegeven:
Voer de hier beschreven stappen achterelkaar uit. Controleer na elke stap of het probleem is opgelost.
Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.
Er kan alleen een VPN-verbinding tussen twee FRITZ!Boxen tot stand worden gebracht, als ten minste één van beide FRITZ!Boxen een IPv6- of IPv4-adres heeft dat in het internet bereikbaar is. Als beide FRITZ!Boxen een uitsluitend privaat IPv4-adres hebben, is het niet mogelijk VPN-verbindingen tot stand te brengen.
Of de FRITZ!Boxen een in het internet bereikbaar IP-adres hebben, kun je uitzoeken met behulp van de handleiding Internetbereikbaarheid van de FRITZ!Box controleren.
Om ervoor te zorgen dat de FRITZ!Box op afstand altijd bereikbaar is, configureer je deze zodanig dat de internetverbinding permanent blijft gehandhaafd:
Als de VPN-verbinding af en toe niet tot stand kan worden gebracht, dan ligt dat mogelijk aan een storing van de MyFRITZ!-dienst. Controleer daarom of de FRITZ!Box waarmee de VPN-verbinding tot stand moet worden gebracht, op het tijdstip waarop werd gepoogd om een VPN-verbinding tot stand te brengen, met succes is aangemeld bij de MyFRITZ!- dienst:
Als je twee FRITZ!Box-netwerken hebt verbonden via IPSec (LAN-LAN-koppeling), controleer dan het MyFRITZ!-adres van de FRITZ!Box op afstand:
Opmerking:Het MyFRITZ!-adres wordt weergegeven in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op afstand onder "Internet > MyFRITZ! Account" bij "MyFRITZ! Internet Access".
Als je twee FRITZ!Box-netwerken hebt verbonden via IPSec en maar één van beide FRITZ!Boxen een openbaar IP-adres heeft, mag de optie "Hold VPN connection permanently" alleen worden ingeschakeld in de FRITZ!Box met het private IP-adres:
Deze sectie is alleen van toepassing als de VPN-verbinding af en toe niet tot stand kan worden gebracht en de melding "IKE-Error 0x2020" wordt weergegeven in de Event Log van een van de FRITZ!Boxen:
Bij zware belasting van één van de beide FRITZ!Boxen terwijl de VPN-verbinding tot stand wordt gebracht (bijvoorbeeld als er grote hoeveelheden gegevens worden gekopieerd naar FRITZ!NAS), kan het synchroniseren van de VPN-wachtwoorden (preshared keys) mislukken, waardoor de VPN-verbinding niet tot stand kan worden gebracht.
Probeer in dit geval op een later tijdstip toegang te krijgen tot de gedeelde bestanden of diensten in het FRITZ!Box-netwerk op afstand. De VPN-verbinding wordt automatisch hersteld zodra er een query wordt verzonden vanuit het netwerk van een FRITZ!Box naar een apparaat in het netwerk van de andere FRITZ!Box.
Als de VPN-verbinding helemaal niet tot stand kan worden gebracht, zijn de VPN-instellingen in één van de FRITZ!Boxen of in beide FRITZ!Boxen onjuist. Configureer de VPN-verbinding daarom opnieuw: