De internetverbinding van computers, smartphones en andere apparaten die met de FRITZ!Box zijn verbonden is erg traag. Daardoor worden bijvoorbeeld websites erg traag geladen, duurt het lang om bestanden te downloaden en worden videostreams niet goed weergegeven of onderbroken.
Controleer of de FRITZ!Box voor de mobielenetwerkverbinding de snelheid (doorvoercapaciteit) weergeeft die je mobielenetwerkprovider garandeert:
Opmerking:Op veel locaties is het niet mogelijk de gegarandeerde doorvoercapaciteit volledig te bereiken. Daarom zeggen LTE-providers dat ze snelheden aanbieden tot een bepaalde waarde ("tot").
De volgende maatregel is alleen noodzakelijk als er Wi-Fi-verbindingen met de FRITZ!Box zijn getroffen:
Een computer heeft alleen toegang tot internet als alle internetaanvragen van de computer worden doorgestuurd naar de FRITZ!Box. Als de computer zijn IP-instellingen automatisch van de FRITZ!Box verkrijgt via DHCP, krijgt de computer ook automatisch een Standaardgateway (IP-adres van de FRITZ!Box).
De configuratie van meerdere standaardgateways is niet toegestaan en veroorzaakt fouten. Controleer daarom of er op de computer maar één standaardgateway is geconfigureerd:
Opmerking:Opmerking voor netwerkexperts: Standaardgateways die zijn vereist voor routering naar een ander IP-netwerk, kunnen worden vervangen door een statische route. In Windows-help vind je informatie over het configureren van statische routes.
VPN-verbindingen en toepassingen die de internettoegang monitoren of regelen, zoals bijvoorbeeld firewalls, virusscanners, filters van het ouderlijk toezicht, of programma's die afzonderlijke internettoepassingen prioriteren, kunnen de snelheid van de internettoegang verlagen.
De FRITZ!Box en de daarmee verbonden apparaten brengen nu de snelst mogelijke internetverbinding tot stand. Verdere oorzaken voor een trage internetverbinding kunnen het afknijpen of een storing van de LTE-verbinding zijn of, wanneer het probleem alleen afzonderlijke apparaten betreft, fouten van de apparaten in kwestie. Mogelijk kunnen de internetprovider of de fabrikant van de apparaten in kwestie je advies geven om het probleem te verhelpen.
Belangrijk:Bij LTE-verbindingen delen alle gebruikers binnen dezelfde LTE-radiocel de beschikbare bandbreedte. Hoe groter het aantal actieve gebruikers is in een LTE-radiocel, des te minder bandbreedte er beschikbaar is voor iedere gebruiker afzonderlijk.