Het internet is traag? Apparaten die met de FRITZ!Box zijn verbonden hebben een trage internetverbinding? ✔ Zo los je het probleem op.
De internetverbinding van computers, smartphones en andere apparaten die met de FRITZ!Box zijn verbonden is erg traag. Daardoor worden bijvoorbeeld websites erg traag geladen, duurt het lang om bestanden te downloaden en worden videostreams niet goed weergegeven of onderbroken.
Belangrijk:Als je de FRITZ!Box met een extra modem of router (bijvoorbeeld glasvezelmodem) gebruikt, ga dan te werk zoals wordt uitgelegd in de handleiding Trage internettoegang via andere modem/router.
Voer de hier beschreven stappen achterelkaar uit. Controleer na elke stap of het probleem is opgelost.
Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.
Als je gebruikmaakt van een LTE-tarief met een datalimiet, moet de FRITZ!Box niet zijn geconfigureerd voor parallelle internettoegang via het mobiele netwerk en via DSL/WAN. Als de LTE-verbinding namelijk wordt afgeknepen, kan dat ertoe leiden dat de snelheid van beide internetverbindingen wordt gereduceerd.
Schakel daarom bij gebruik van een LTE-tarief met datalimiet de parallelle internettoegang uit in de FRITZ!Box:
Opmerking:Indien mogelijk zullen wij optimaliseringen in toekomstige updates van FRITZ!OS opnemen zodat parallel internetgebruik ook wordt toegestaan bij LTE-tarieven met een datalimiet.
De volgende stap is alleen noodzakelijk als de FRITZ!Box een verbinding met het mobiele netwerk tot stand brengt:
Opmerking:Op veel locaties is het niet mogelijk de gegarandeerde gegevenssnelheid volledig te bereiken. Daarom zeggen LTE-providers dat ze snelheden aanbieden tot een bepaalde waarde ("tot").
De volgende stap is alleen noodzakelijk als je de FRITZ!Box op een DSL-aansluiting gebruikt:
Controleer of je FRITZ!Box de DSL-snelheid (gegevenssnelheid) aangeeft die je DSL-provider garandeert:
Opmerking:Op veel DSL-aansluitingen kan de overeengekomen gegevenssnelheid niet volledig worden bereikt. Daarom zeggen DSL-providers dat ze DSL-snelheden aanbieden tot een bepaalde waarde ("tot").
Problemen met de DSL-verbinding kunnen de internettoegang vertragen. Controleer daarom of er diverse problemen optreden op je DSL-aansluiting:
De volgende stap is alleen noodzakelijk als je internetprovider snelheden van meer dan 100 Mbit/s garandeert:
De volgende stap is alleen noodzakelijk als Wi-Fi-verbindingen met de FRITZ!Box of een Mesh Repeater duidelijk langzamer zijn dan de Wi-Fi-snelheid die kan worden bereikt met de FRITZ!Box:
Een computer heeft alleen toegang tot het internet als alle internetaanvragen van de computer worden doorgestuurd naar de FRITZ!Box. Als de computer de IP-instellingen via DHCP automatisch ophaalt bij de FRITZ!Box, krijgt de computer ook automatisch een standaardgateway (IP-adres van de FRITZ!Box).
De configuratie van meerdere standaardgateways is niet toegestaan en veroorzaakt fouten. Controleer daarom of er op de computer maar één standaardgateway is geconfigureerd:
Opmerking:Opmerking voor netwerkexperts: Standaardgateways die zijn vereist voor routering naar een ander IP-netwerk, kunnen worden vervangen door een statische route. In Windows-help vind je informatie over het configureren van statische routes.
VPN-verbindingen en toepassingen die de internettoegang monitoren of regelen, zoals bijvoorbeeld firewalls, virusscanners, filters van het ouderlijk toezicht, of programma's die afzonderlijke internettoepassingen prioriteren, kunnen de snelheid van de internettoegang verlagen.
De FRITZ!Box en de daarmee verbonden apparaten brengen nu de snelst mogelijke internetverbinding tot stand. Verdere oorzaken voor een trage internetverbinding kunnen het afknijpen of een storing van de internetaansluiting zijn of, wanneer het probleem alleen afzonderlijke apparaten betreft, fouten van de apparaten in kwestie. Mogelijk kunnen de internetprovider of de fabrikant van de apparaten in kwestie je advies geven om het probleem te verhelpen.
Belangrijk:Bij mobielenetwerkverbindingen (LTE/UMTS) delen bovendien alle gebruikers binnen dezelfde mobiele radiocel de beschikbare bandbreedte. Hoe groter het aantal actieve gebruikers is in een mobiele radiocel, des te minder bandbreedte er beschikbaar is voor iedere gebruiker afzonderlijk.