Verbinding met het mobiele netwerk wordt regelmatig verbroken

De mobiele verbinding tussen de FRITZ!Box en de mobiele aanbieder wordt vaak (meerdere keren per dag) verbroken. Gedurende deze tijd knippert de Power/Mobile-led van de FRITZ!Box en blijft branden als de Internetverbinding opnieuw tot stand is gebracht. In de lijst met gebeurtenissen van de FRITZ!Box staat de volgende foutmelding:

"LTE antwoordt niet meer"

Oorzaak

  • De stabiliteit van de verbinding met het mobiele netwerk is o.a. afhankelijk van factoren zoals de afstand tot het basisstation voor mobiele communicatie en het afschermingseffect van de muren in huis en kan ook worden beïnvloed door storingen bij de mobiele provider.

Voer de hier beschreven stappen achterelkaar uit. Controleer na elke stap of het probleem is opgelost.

Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.

1 Lijst met gebeurtenissen van de FRITZ!Box controleren

  1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Systeem".
  2. Klik in het menu "Systeem" op "Gebeurtenissen".
  3. Controleer of de gebeurtenissen ook hebben plaatsgevonden voordat de fout optrad dan wel of er alleen gebeurtenissen staan die na het moment van de storing zijn opgetreden.
  4. Als er ook gebeurtenissen staan die hebben plaatsgevonden voordat de fout is opgetreden, ga dan verder met de volgende stap.

2 Meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box installeren

Door installatie van het meest recente FRITZ!OS is je FRITZ!Box compatibel met de meest recente techniek voor het mobiele netwerk, die wordt gebruikt in de radiocellen van mobiele providers:

  1. Installeer op de FRITZ!Box het meest recente FRITZ!OS.

3 Type mobiel netwerk selecteren

Afhankelijk van de mobiele aanbieder en het abonnement kan het op sommige locaties met meerdere netwerkcellen noodzakelijk zijn om het gewenste type mobiele netwerk in de FRITZ!Box in te stellen:

  1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Internet".
  2. Klik in het menu "Internet" op "Toegangsgegevens".
  3. Schakel bij Type mobiel netwerk de optie "Handmatig" in en schakel de opties "3G (UMTS / HSPA+)" en "4G (LTE)" uit.
  4. Klik op "Toepassen" om de instellingen op te slaan.
  5. Als de verbinding met het mobiele netwerk nu niet meer tot stand wordt gebracht, schakel dan de optie "4G (LTE)" en "3G (UMTS / HSPA+) een voor een weer in en gebruik de standaard voor het mobiele netwerk waarmee de FRITZ!Box de hoogste gegevenssnelheid bereikt.

4 Frequentieband selecteren

Op locaties waar verschillende frequentiebanden beschikbaar zijn kun je de stabiliteit van de verbinding met het mobiele netwerk mogelijk vergroten door een bepaalde frequentieband te selecteren:

Opmerking:In Duitsland worden de frequentiebanden 2,6 GHz, 1,8 GHz en 800 MHz gebruikt. Niet alle frequentiebanden zijn beschikbaar op elke locatie en niet elke mobiele provider ondersteunt alle frequentiebanden.

  1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Internet".
  2. Klik in het menu "Internet" op "Toegangsgegevens".
  3. Schakel bij "Type mobiel netwerk" bij de 4G-frequentieband de optie "Handmatig" in, schakel alle 4G-frequentiebanden uit, behalve "2,6 GHz / band 7(FDD)".
  4. Klik op "Toepassen" om de instellingen op te slaan.
  5. Als de FRITZ!Box een verbinding met het mobiele netwerk tot stand kan brengen met de geselecteerde 4G-frequentieband:
    1. Klik op "Internet" en vervolgens op "5G-informatie".
    2. Klik op het tabblad "Mobiel netwerk".
    3. Controleer welke snelheid wordt aangegeven op de regel "Gegevenssnelheid".
  6. Herhaal stappen 2 - 5 met de 4G-frequentiebanden "1,8 GHz / band 3 (FDD)" en "800 MHz / band 20 (FDD)" en gebruik de frequentieband waarin de FRITZ!Box de hoogste gegevenssnelheid bereikt.

5 FRITZ!Box optimaal plaatsen

Met de richthulp kun je de optimale plaats voor de FRITZ!Box bepalen en de mobiele antennes optimaal uitrichten:

  1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Internet".
  2. Klik in het menu "Internet" op "LTE-informatie".
  3. Klik op het tabblad "Ontvangst".
  4. Klik op de knop "Uitlijnhulp starten".
    • Nu wordt de huidige signaalsterkte van de antennes weergegeven via de leds van de FRITZ!Box en in de gebruikersinterface.
  5. Kies voor de FRITZ!Box een plaats waar de signaalsterkte zo hoog mogelijk is.
  6. Als je de FRITZ!Box binnenshuis gebruikt, let dan bij het plaatsen op de volgende tips:
    1. Plaats de FRITZ!Box indien mogelijk zo dicht mogelijk bij een buitenmuur of plak hem binnen aan een raam. Als je weet waar de radiocel van je provider is, plaats je de FRITZ!Box tegen de buitenmuur die naar de radiocel is gericht.
    2. Plaats de FRITZ!Box niet in de buurt van obstakels, interferentie- en warmtebronnen en ongeveer een meter boven de grond.
    3. Plaats de FRITZ!Box niet in een hoek van de kamer.
  7. Als je de FRITZ!Box buitenshuis gebruikt, let dan bij het plaatsen op de volgende tips:
    1. Monteer de FRITZ!Box met de behuizingsadapter voor buitenshuis aan een buitenmuur (bijvoorbeeld in de raamopening) of plak de adapter op een raam.
    2. Monteer de FRITZ!Box op een plaats ongeveer een meter boven de grond, waar hij is beschermd tegen blikseminslag, sterke windstoten en tegen toegang door onbevoegden.
    3. Monteer de FRITZ!Box niet op plaatsen waar mensen gewond kunnen raken doordat het apparaat bijvoorbeeld naar beneden valt.
    4. Stel het apparaat niet bloot aan directe waterstralen en monteer het aan de kant van het huis waar het niet is blootgesteld aan weersinvloeden.
    5. Als je de FRITZ!Box op een raam of in een raamopening monteert, zorg dan dat de waterafvoeropeningen van het raam niet verstopt zijn en dat de afdichtingen van het raam geschikt zijn voor de montage. Er mag via de kabel geen vocht in de netvoeding komen.

      Opmerking:Het apparaat is conform de beschermingsklasse IP54 beschermd tegen stof en spatwater en is geschikt voor gebruik in een beschermde buitenomgeving.