Het internet is traag? Met de FRITZ!Box verbonden apparaten hebben een trage internetverbinding? ✔ Zo los je het probleem op.
De internetverbinding van computers, smartphones en andere apparaten die met de FRITZ!Box zijn verbonden is erg traag. Daardoor worden bijvoorbeeld websites erg traag geladen, duurt het lang om bestanden te downloaden en worden videostreams niet goed weergegeven of onderbroken.
Voer de hier beschreven maatregelen na elkaar uit. Controleer na elke maatregel of het probleem is opgelost.
Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.
De volgende maatregel is alleen noodzakelijk als je internetprovider snelheden van meer dan 100 Mbit/s garandeert:
Op internetaansluitingen met snelheden van 1 Gbit/s en meer kan de maximale doorvoercapaciteit niet worden bereikt als de gereserveerde bandbreedte voor het thuisnetwerk is ingeschakeld.
De volgende maatregel is alleen noodzakelijk als Wi-Fi-verbindingen met de FRITZ!Box of een Mesh Repeater duidelijk langzamer zijn dan de Wi-Fi-snelheid die kan worden bereikt met de FRITZ!Box:
Een computer heeft alleen toegang tot internet als alle internetaanvragen van de computer worden doorgestuurd naar de FRITZ!Box. Als de computer zijn IP-instellingen automatisch van de FRITZ!Box verkrijgt via DHCP, krijgt de computer ook automatisch een Standaardgateway (IP-adres van de FRITZ!Box).
De configuratie van meerdere standaardgateways is niet toegestaan en veroorzaakt fouten. Controleer daarom of er op de computer maar één standaardgateway is geconfigureerd:
Opmerking:Opmerking voor netwerkexperts: Standaardgateways die zijn vereist voor routering naar een ander IP-netwerk, kunnen worden vervangen door een statische route. In Windows-help vind je informatie over het configureren van statische routes.
VPN-verbindingen en toepassingen die de internettoegang monitoren of regelen, zoals bijvoorbeeld firewalls, virusscanners, filters van het ouderlijk toezicht, of programma's die afzonderlijke internettoepassingen prioriteren, kunnen de snelheid van de internettoegang verlagen.
De FRITZ!Box en de daarmee verbonden apparaten brengen nu de snelst mogelijke internetverbinding tot stand. Verdere oorzaken voor een trage internetverbinding kunnen het afknijpen of een storing van de internetaansluiting zijn, tijdelijk overbelaste internetdiensten of, wanneer het probleem alleen afzonderlijke apparaten betreft, fouten van de apparaten in kwestie. Mogelijk kunnen de internetprovider of de fabrikant van de apparaten in kwestie je advies geven om het probleem te verhelpen.