Het internet is traag? Apparaten die met de FRITZ!Box zijn verbonden hebben een trage internetverbinding? ✔ Zo los je het probleem op.
De internetverbinding van computers, smartphones en andere apparaten die met de FRITZ!Box zijn verbonden is erg traag. Daardoor worden bijvoorbeeld websites erg traag geladen, duurt het lang om bestanden te downloaden en worden videostreams niet goed weergegeven of onderbroken.
Voer de hier beschreven stappen achterelkaar uit. Controleer na elke stap of het probleem is opgelost.
Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op FRITZ!Box 6820 LTE v2, v3 en v4 met het meest recente FRITZ!OS, de FRITZ!Box 6820 LTE v1 kan daarvan afwijken.
Controleer of de FRITZ!Box voor de verbinding met het mobiele netwerk de snelheid (gegevenssnelheid) aangeeft die je mobiele provider garandeert:
Opmerking:Op veel locaties is het niet mogelijk de gegarandeerde gegevenssnelheid volledig te bereiken. Daarom zeggen providers van mobiele netwerken dat ze snelheden aanbieden tot een bepaalde waarde ("tot").
De volgende stap is alleen nodig als Wi-Fi-verbindingen met de FRITZ!Box of een Mesh Repeater merkbaar langzamer zijn dan de Wi-Fi-snelheid die kan worden bereikt met de FRITZ!Box:
Een computer heeft alleen toegang tot het internet als alle internetaanvragen van de computer worden doorgestuurd naar de FRITZ!Box. Als de computer de IP-instellingen via DHCP automatisch ophaalt bij de FRITZ!Box, krijgt de computer ook automatisch een standaardgateway (IP-adres van de FRITZ!Box).
De configuratie van meerdere standaardgateways is niet toegestaan en veroorzaakt fouten. Controleer daarom of er op de computer maar één standaardgateway is geconfigureerd:
Opmerking:Opmerking voor netwerkexperts: Standaardgateways die zijn vereist voor routering naar een ander IP-netwerk, kunnen worden vervangen door een statische route. In Windows-help vind je informatie over het configureren van statische routes.
VPN-verbindingen en toepassingen die de internettoegang monitoren of regelen, zoals bijvoorbeeld firewalls, virusscanners, filters van het ouderlijk toezicht, of programma's die afzonderlijke internettoepassingen prioriteren, kunnen de snelheid van de internettoegang verlagen.
De FRITZ!Box en de daarmee verbonden apparaten brengen nu de snelst mogelijke internetverbinding tot stand. Verdere oorzaken voor een trage internetverbinding kunnen het afknijpen of een storing van de verbinding met het mobiele netwerk zijn of, wanneer het probleem alleen afzonderlijke apparaten betreft, fouten van de apparaten in kwestie. Mogelijk kunnen de mobiele provider of de fabrikant van de apparaten in kwestie je advies geven om het probleem te verhelpen.
Belangrijk:Bij mobielenetwerkverbindingen (LTE/UMTS) delen bovendien alle gebruikers binnen dezelfde mobiele radiocel de beschikbare bandbreedte. Hoe groter het aantal actieve gebruikers is in een mobiele radiocel, des te minder bandbreedte er beschikbaar is voor iedere gebruiker afzonderlijk.