Je Wi-Fi heeft problemen? De Wi-Fi-verbinding wordt steeds verbroken? Zo kun je de verbindingsproblemen onder controle krijgen.
De Wi-Fi-verbinding met de FRITZ!Box of een in het FRITZ! Mesh-netwerk gebruikte FRITZ!Repeater, een FRITZ!Powerline-apparaat of een verdere FRITZ!Box wordt regelmatig verbroken.
Voer de hier beschreven stappen achterelkaar uit. Controleer na elke stap of het probleem is opgelost.
Opmerking:Deze handleiding heeft betrekking op FRITZ!OS 7.50 of nieuwer. Onder een oudere FRITZ!OS-versie kan de configuratie afwijken of is de functie mogelijk niet beschikbaar. De FRITZ!OS-versie vind je in de gebruikersinterface op de pagina "Overview".
Updates bevatten verbeteringen, herstelde fouten en nieuwe functies. Installeer daarom op alle FRITZ!-producten en draadloze netwerkapparaten de meest recente FRITZ!OS- en softwareversie:
De volgende stappen zijn noodzakelijk als je in het thuisnetwerk van je FRITZ!Box een of meer Mesh Repeaters gebruikt:
Opmerking:Informatie over de update krijg je van de fabrikant van het apparaat; raadpleeg bijvoorbeeld de handleiding.
Als in de FRITZ!Box de energiebesparingsmodus is ingeschakeld onder "System > Energy Monitor", wordt het 5 GHz-Wi-Fi-netwerk uitgeschakeld. Als in je Wi-Fi-omgeving het 2,4 GHz-Wi-Fi-netwerk zeer druk is, kan de Wi-Fi-verbinding worden onderbroken. Schakel daarom in de FRITZ!Box het 5 GHz-Wi-Fi-netwerk weer in:
In de fabrieksinstellingen analyseert de FRITZ!Box regelmatig de Wi-Fi-omgeving en de verbindingskwaliteit van de draadloze netwerkapparaten. Op basis van deze analyse selecteert de FRITZ!Box automatisch de beste instellingen voor het Wi-Fi-kanaal. Als de je de instelling voor het automatisch aanpassen van de instellingen van het Wi-Fi-kanaal hebt uitgeschakeld, schakel deze dan weer in:
De volgende stappen zijn noodzakelijk als je in het thuisnetwerk van je FRITZ!Box een of meer Mesh Repeaters gebruikt:
De volgende stappen zijn noodzakelijk als je in het thuisnetwerk van je FRITZ!Box een of meer Mesh Repeaters gebruikt:
De FRITZ!Box en de draadloze netwerkapparaten zijn nu optimaal geconfigureerd. Als de Wi-Fi-verbindingen van afzonderlijke draadloze netwerkapparaten toch worden verbroken, is er alleen een oplossing mogelijk bij de draadloze netwerkapparaten in kwestie. Mogelijk kan de fabrikant van de draadloze netwerkapparaten advies geven om het probleem te verhelpen.
Als Wi-Fi-verbindingen echter nog steeds worden verbroken vanaf een bepaalde afstand, is de oorzaak te wijten aan de Wi-Fi-omgeving of het bereik van de draadloze netwerkapparaten. In dit geval kun je het bereik en de stabiliteit van het Wi-Fi-netwerk verbeteren door gebruik van een Mesh Repeater.