Eén of meerdere telefoons aan de FRITZ!Box rinkelen niet bij oproepen? ✔ Zo los je het probleem op.
Hoewel uitgaande oproepen via de FRITZ!Box mogelijk zijn, rinkelen één of meerdere telefoons niet bij sommige of alle inkomende oproepen naar een vast telefoonnummer en/of internettelefoonnummer.
Voer de hier beschreven stappen achterelkaar uit. Controleer na elke stap of het probleem is opgelost.
Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.
Bij een inkomende oproep kunnen maximaal twee telefoons rinkelen van alle telefoons die zich binnen het ontvangstbereik bevinden van een DECT-repeater van een andere fabrikant. Als je een FRITZ!DECT Repeater gebruikt, kunnen er tot vijf telefoons tegelijkertijd rinkelen.
Mogelijk rinkelt de telefoon niet, omdat in de FRITZ!Box een functie voor niet storen, oproepen blokkeren, doorschakeling of callthrough is ingeschakeld. Schakel deze instellingen in de FRITZ!Box uit:
Belangrijk:De functie "Niet storen" kan niet worden ingesteld voor IP-telefoons die zijn verbonden met de interface "LAN/WLAN", bijvoorbeeld FRITZ!App Fon.
De volgende stappen zijn alleen nodig als het probleem optreedt met een draadloze telefoon:
Als de telefoon nu wel rinkelt, was er een storing in de DECT-verbinding met de telefoon. Alle apparaten die radiogolven uitzenden zijn mogelijke interferentiebronnen. Dat kunnen bijvoorbeeld DECT-basisstations, babyfoons, mobiele telefoons en televisieantennes zijn. Als de telefoon het weksignaal van de FRITZ!Box niet op tijd ontvangt en daarom niet uit de stand-bymodus wordt gewekt, kan het helpen om de telefoon te verplaatsen naar een andere plek.
De volgende stappen zijn alleen nodig als de telefoon is aangesloten op een telefooncentrale die is verbonden met de FRITZ!Box:
Als de telefoon nu rinkelt, is de telefooncentrale onjuist geconfigureerd. Informatie over configuratie van de telefooncentrale verkrijg je bij de fabrikant.
Als je de FRITZ!Box via een ander apparaat (bijvoorbeeld kabelmodem) hebt aangesloten op het vaste net, moet je de juiste type telefoonaansluiting voor de FRITZ!Box configureren. Het type telefoonaansluiting hangt af van de bekabeling en niet van het aantal beschikbare telefoonnummers. Als je de FRITZ!Box hebt aangesloten op een analoge nevenaansluiting, moet je "analoge aansluiting" selecteren en als je de FRITZ!Box hebt aangesloten op een S0-bus, selecteer dan "ISDN-aansluiting".
Belangrijk:Het type van je vaste telefoonaansluiting (analoge aansluiting of ISDN) wordt alleen gevraagd tijdens de configuratie van het eerste vaste telefoonnummer. Als je het type van je vaste aansluiting later wilt wijzigen, dan moet je eerst alle geconfigureerde vaste telefoonnummers verwijderen.
De werkwijze is afhankelijk van de manier waarop de telefoon met de FRITZ!Box is verbonden:
Opmerking:Informatie over configuratie van de telefoonnummers (MSN's) vind je in de handleiding of krijg je rechtstreeks van de fabrikant van de telefoon.
Wijs de telefoonnummers voor FRITZ!App Fon niet toe in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box, maar in de app zelf:
De FRITZ!Box heeft een aantal functies om energie te besparen. Onder andere wordt de communicatie tussen de interne S0-bus van de FRITZ!Box en het ISDN-apparaat beëindigd, als er geen verbinding actief is. Sommige ISDN-apparaten hebben problemen met deze functie. Schakel deze functie daarom uit in de FRITZ!Box als ISDN-apparaten een probleem hebben om een verbinding tot stand te brengen:
Oproepen naar je internettelefoonnummer kunnen de FRITZ!Box alleen bereiken als er verbinding is met internet. Configureer de FRITZ!Box dus zo dat deze de internetverbinding permanent in stand houdt:
Mogelijk rinkelt de telefoon niet, omdat er bij de telefonieprovider een doorschakeling is ingeschakeld. Schakel daarom de doorschakelingen uit bij je provider:
Als de telefoon nog steeds niet rinkelt wanneer je wordt gebeld op een internettelefoonnummer terwijl de internetverbinding en het internettelefoonnummer juist zijn geconfigureerd, heeft je provider voor internettelefonie technische problemen:
Belangrijk:Als je telefoonnummer wordt geporteerd (bijvoorbeeld bij een overstap op een IP-lijn) kan een telefoonnummer voor uitgaande telefonie vaak meteen worden gebruikt. Je kunt echter gedurende een of twee dagen niet op dit nummer worden gebeld, omdat het telefoonnummer dan nog niet volledig is geporteerd.